Részletesen
Jelenleg a közösségi média egyik legnépszerűbb helyszíne a TikTok.A Qustodio adatai szerint a gyerekek átlagosan 91 percet töltenek naponta az applikációval globális szinten (2021-es adat), és ezzel a TikTok a legtöbbet használt platform köreikben. Az NMHH 2020-ban, 7-16 évesek körében készült felmérése szerint a TikTok a napi használati gyakoriság szerint a harmadik a Facebook és az Instagram mögött. A gyerekeknél ez az arány 35%, mialatt a szülők csupán 4%-a használja, tehát a szülők nagy része nem ismeri felhasználóként a felületet ahol gyermeke jelentős időt tölt.
A kínai ByteDance cég kezében lévő, a Musical.ly-vel 2018-ban összeolvadt alkalmazásban 15 másodperces, 1, vagy 3 perces videókat lehet készíteni. Ezek lehetnek teljesen saját anyagok, tátoghatunk vagy táncolhatunk legálisan elérhető zenei részletekre, szűrőkkel és effektekkel lehet érdekesebbé vagy vadabbá tenni a videót és a hangot. Az elmúlt évek divatos táncainak jó része a TikTokról indult. Amelyek nem, azok is a TikTokon lettek népszerűek. Az alkalmazásban csetelni is lehet (15 éves kor alatt nem, utána 18 éves kor alatt pedig csak kölcsönösen követett barátokkal), és bizonyos követőszám felett élő közvetítés is indítható, de ez sem elérhető funkció 18 év alattiak számára.
Komoly és nagyon vicces tartalmak alkotására egyaránt alkalmas az oldal, a célközönsége kezdetben a 13 és 24 év közötti korosztály, de 2023-ra az idősebb korosztály is egyre nagyobb számban képviselteti magát a felületen. Az app népszerűségét jól mutatja néhány statisztikai adat: a Sensor Tower az összesített letöltés-népszerűségi lista első helyén említi a TikTokot 2021 szeptemberében. Az alkalmazást több milliárdszor töltötték le, és egyelőre nem mutat semmilyen jel arra, hogy veszítene a népszerűségéből.
Több mint tátogás
Korábban valóban a zenére tátogás volt a TikTok lényege, mostanra viszont több új lehetőséget is kínál. A zenéket lassítani és gyorsítani lehet, de akár slow motion, azaz lassított felvétel is készíthető. A tátogáson túl posztolhatunk mutatványokat, extrém teljesítményeket, művészeti alkotásokat, de akár filmbeli vagy játékbeli karakterként is feltűnhetünk a kisfilmünkben. A készítők előszeretettel mutatják meg tehetségüket, vagy szakértelmüket adott témában. Találkozhatunk mentőautó sofőrtől egyházi méltóságokon át könyvtárosokig számtalan szakmával, életúttal. Fontos, hogy a tartalmat a felhasználó maga állítja elő, és ehhez nincs szüksége különösebb technikai tudásra, drága fényképezőgépre vagy bonyolult vágóprogramra.
A felhasználók a For You szekcióban nemcsak azok videóit láthatják, akiket követnek, hanem bármit, amit az ajánlórendszer kiválaszt nekik, s ez számukra is azt jelenti, a videóik akár milliós nézőközönség elé is kerülhetnek. Az algoritmus figyelembe veszi a regisztrációkor beállított érdeklődési kört, korábbi interakciókat, a megadott címkéket, nyelvet, országot. Fontos megadni érdeklődési köröket regisztrációkor, máskülönben a területünkön népszerű videókból ajánl általánosan, amely videók között nagyobb eséllyel fordul elő érzékenységet sértő tartalom.
A hiressé váláshoz nyelvtudás sem kell, a tánc és a mozgás kommunikál.
A szolgáltatás népszerűségének másik titka talán abban rejlik, hogy az oldalon senki nem törekszik a tökéletességre, hanem igyekszik önmaga lenni, eredeti tartalmat előállítani még akkor is, ha a TikTokon oly népszerű trendek egyikéhez csatlakozik éppen. Ebben némiképp ellentéte a tökéletesség mutatására szolgáló Instagramnak. Közvetlenségét marketingcélból is kihasználják, egyre több márka használja hirdetési felületként.
Sikeressége a formátumban is keresendő: az okoseszközök képernyőjét kitöltő, leginkább hanggal élvezhető videók végtelen folyamát kínálja, ezáltal akár órákra kisajátítja a figyelmet. Más platformok igyekeznek lépést tartani vele, a YouTube-on is megjelent a rövid videós formátum.
Magyarországon is népszerű
Itthon is vannak több százezer követővel rendelkező TikTok-felhasználók és milliós eléréseket produkáló fiókok a platformon. A népszerű hazai nevek között Whispertont, Forstner Csengét találjuk, de a legnagyobb követőtáborral jozsi_official rendelkezik, aki geometrikus rajzaival szerzett több millió követőt.
De biztonságos is?
13 éves kortól engedélyezett a regisztráció, és mint minden más közösségi oldalon, itt is a profil és a videók zártan kezelése az ajánlott. Már a regisztrációt érdemes közösen intézni a gyermekkel, és a szülőnek is külön fiókot regisztrálni saját eszközén. A TikTokon elérhető a korlátozott mód (Restricted Mode), amely segít kiszűrni a kiskorúakra káros tartalmakat az alkalmazáson belül. A gyerekek ezt kevésbé szeretik, mert a funkcionalitást is számottevően korlátozza. A gyermek képernyőideje is korlátozható (Screen Time Management): a funkció bekapcsolásával beállítható, hogy mennyi időt tölthet a gyermek az applikációval, a maximum limit napi két óra, amely után az app egy jelszót kér, csak ennek a megadása után folytatható a használata.
Ahogy a Youtube-on, itt is megjelennek a különféle veszélyes kihívások. A lájkokra és figyelemre éhes gyerekek pedig meggondolatlanul követhetik a tömegek példáját. A TikTok felhasználói irányelvei között világosan szerepel ezek tiltása, hangsúlyozott céljuk a kiskorúak védelme, ettől függetlenül elképzelhető, hogy nem megfelelő tartalomba botlunk.
Az appban lehetőség van a sértő, zaklató tartalmak bejelentésére és blokkolására. Márpedig a videók alatti kommentekben nem kevés a gyűlölködés, a durva elutasítás, de a kommentek tilthatók. Ennél lényegesebb, hogy alapvetően a 15 év alatti kiskorúak profilja privát, és nem lehet üzenetet küldeni és fogadni. A 16-17 évesek is csak azzal válthatnak üzenetet, akivel kölcsönösen követik egymást. Érdemes azonban felhívni a gyermek figyelmét, hogy idegeneket ne kövessen, és ne engedje, hogy kövessék. (A rendszer engedélykérést küld.) A szülők saját fiókukkal is összekapcsolhatják gyermekükét, ahonnan elérhetők a biztonsági beállítások a gyermek fiókjához. A TikTok 2019 októberében csatlakozott a gyermekek online szexuális kizsákmányolása ellen küzdő szervezethez, az Internet Watch Foundationhöz (IWF), majd létrehozta a szoros együttműködést segítő civil partnerprogramját is. A kezdeményezésnek az NMHH Internet Hotline-ja is partnere.
Források, hasznos linkek:
- A Tiktok saját biztonsági tájékoztatója (angolul)
- A TikTok leírása az algoritmusok működéséről (angolul)
- A Yelon cikke a platformról
- Az NMHH digital parenting kutatása
Teszteld a tudásod!
Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!
KitöltömVan 15 perced?
Mélyedj el a témában szakértőnkkel!
Hasznosnak találod a szócikket?
Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.
Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.
Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.
feliratkozom