Részletesen
A korábban DVD-kölcsönzőként működő Netflix 2007 óta előfizetős streamingszolgáltatásként, egyfajta online videotékaként működik. A szolgáltatást a széles sávú internetkapcsolat elterjedése teszi lehetővé, illetve a digitális jogvédelmi technológiák beépülése a különböző böngészőkbe.
A nagyjából havi egy-két mozijegy áráért elérhető Netflix filmjeit és sorozatait mobileszközökön, okostévéken és hagyományos számítógépeken is meg lehet tekinteni. Amellett, hogy a saját gyártású műsorok mellett ismert sorozatokat is meg lehet itt találni, a szolgáltatás komoly vonzereje, hogy műsoraikat nem szakítják meg reklámok.
A Netflix streamingszolgáltatása kezdete óta fejleszti személyre szabott ajánlási rendszerét, amely a felhasználók értékelésein alapul. Az algoritmus kiszámítja, hogy mi érdekelhet minket annak alapján, amit eddig megnéztünk. A streaming óriási mennyiségű felhasználói adatot termel, amelyet a Netflix nagyon figyelmesen elemez.
A Netflix saját gyártású sorozatai és filmjei a közönségsiker mellett 2013 óta Golden Globe-, Emmy- és Oscar-díjakat is nyertek. Saját gyártású sorozataik epizódjait évadonként egyben adják közre, hogy alkalmazkodjanak a „darálás” (binge-watching) fogyasztói szokásához. Az a fogásuk éles kritikákat váltott ki a hagyományos moziélmény (és iparág) védelmezőiből, hogy filmjeiket egyszerre teszik elérhetővé a mozikban és a streamingplatformon. Mára vannak olyan filmek és sorozatok – például a Nyerd meg az életed (Squid Game) – amelyek egyértelműen a szolgáltathatóhoz köthető exkluzív sikernek számítanak. Ezeknek egyes momentumai, jellegzetességei pedig át is szivárognak a fiatalok kultúrájába a Tiktokon keresztül. A The Guardian szerint a gyerekek között megjelentek az erőszakosabb játékok a Nyerd meg az életed hatására.
A Netflix szolgáltatásai 2016 óta érhetők el Magyarországon is, a kezdetben szűkös magyar feliratok köre kibővült, és 2019 októberétől magyar kezelőfelület és magyar nyelvű tartalmak is megjelentek a kínálatban. A havidíj 2500–4000 forint között alakul, a magyar felhasználók számáról egyelőre nem érhető el nyilvános adat, de egy tavalyi kutatás szerint a magyarok negyedének van valamilyen streaming-előfizetése.
A Netflix lehetővé teszi, hogy a gyerekeknek Kids kategóriájú profilt állítsunk be, amellyel csak a gyerekeknek ajánlott tartalmak érhetők el a könyvtárban, és a letöltött tartalmak közül is csak a gyerek-fiókhoz tartozók érhetők el. A gyermek profilokat PIN-kód védi, ez meggátolja abban a gyerekeket, hogy véletlenül áttévedjenek a felnőttek számára fenntartott részlegbe.
A streamingszolgáltató volt az egyik nagy nyertese a 2020-as pandémiás időszaknak, hiszen csak az utolsó negyedévben, 8,51 millió felhasználó rendelte meg újonnan a szolgáltatást. A tavalyi év végére ezzel már globálisan 203,7 millióra nőtt a Netflix-előfizetők száma.
2020-ban a streamingóriás saját korábbi rekordját is megdöntötte, mikor egyetlen év alatt 36,6 millió előfizetővel gyarapodott. 2021-re lelassult a regisztrációk száma, az az enyhítéseknek és a világméretű bezárás miatt leállt filmgyártásnak volt köszönhető a szakértők szerint.
A lassulásban az is közrejátszott, hogy a piacon egyre több konkurencia jelnet meg, így például a Disney Plus, mely alig másfél év alatt érte el a globális 100 millió előfizetőt. Korábban ehhez az eredményhez a Netflixnek több mint 10 évre volt szüksége.
Háttér:
A Squid Game-hatás
Netflixet néz főleg a magyar
Teszteld a tudásod!
Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!
KitöltömVan 6 perced?
Mélyedj el a témában szakértőnkkel!
Hasznosnak találod a szócikket?
Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.
Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.
Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.
feliratkozom