Részletesen
A Facebook annyira sokrétű szolgáltatást nyújt, hogy nehéz egy mondatban összefoglalni, mi is. Egyszerre szolgál hírek megosztására, eszmecserére, ismerősökkel való kapcsolattartásra, de lehet rajta apróhirdetéseket elhelyezni, eseményeket meghirdetni, szakmai vagy hobbicsoportokba tömörülni. Akár élő videós közvetítéseket is lehet indítani. 2020 októberében elindult a saját randiszolgáltatása, és kacérkodik a cég digitális pénz kibocsátásával is. A randi szolgáltatáshoz egy biztonsági oldal is készült, ezzel felhívva a figyelmet az online ismerkedés veszélyeire, de ez jelenleg csak angolul érhető el (Dating Safety Tips) A digitális pénzkibocsátással nehezebb dolga lesz a cégnek, Novi nevű tárcáját már tesztre bocsátotta az Egyesült Államokban, de demokratapárti amerikai politikusok már jelezték, hogy a hozzá kapcsolódó kriptovaluta elindítása előtt a pénzügyi szabályozó szervekkel kell egyeztetni.
A Facebook története 2004-ben, egy egyetemi projekt keretében indult. Mára a regisztrált felhasználóinak száma világszerte megközelíti a 2,4 milliárd főt, és folyamatosan tovább nő. A statisztikák szerint másodpercenként átlagosan 5 új regisztrációt rögzítenek. A napi szinten aktív felhasználók száma meghaladja a másfél milliárdot. A Facebook jelenleg 207 országban, 37 különböző nyelven érhető el, az oldal magyar változata 2008-ban indult. A hazai netezők 85 százaléka használja a Facebookot.
A Facebookra hivatalosan csak az regisztrálhat, aki betöltötte 13. életévét, azonban jellemző, hogy már fiatalabb korban regisztrálnak gyerekek egyszerűen hamis születési adatok megadásával. A korhatár megkötésének azonban oka van, hiszen a fiatalok a Facebookon nemcsak a közösségi oldal előnyeivel találkozhatnak, hanem szembesülhetnek olyan tartalmakkal is, amikre még nincsenek felkészülve. Amennyiben 13 évnél fiatalabb felhasználóba botlunk, lehetőségünk van őt jelenteni a Facebook munkatársainak.
Profil és hírfolyam
Regisztrált felhasználóknak saját profiloldaluk lesz, ahova személyes tartalmak mellett mások posztjait (kép, videó, hang, cikk, stb.) is megoszthatják. A profilunkat a beállításoktól függően ismerőseink, ismerőseink egy része vagy pedig a világon mindenki megtekintheti.
A Hírfolyamban az ismerőseink illetve az általunk kedvelt oldalak és csoportok posztjait tekinthetjük meg. Ezek sorrendje folyamatosan igazodik a Facebook használati szokásainkhoz (gyakrabban látunk olyan tartalmat, amelyet lájkoltunk például) és a beállításainkhoz (kedvencként beállított oldalak stb.). Ezek mellett a Facebook igyekszik a kedvünkre való egyéb tartalom megjelenítésére is reklámok és más oldalak, csoportok megjelenítésével. Amennyiben az új tartalmak nem felelnek meg ízlésünknek, akkor azt jelezhetjük az oldalnak.
Lájk
A like gomb a Facebook egyik legismertebb fejlesztése. A szó jelentése: tetszik. A Facebook 2009-ben fejlesztett alkalmazása egy ikont jelent, melyre klikkelve a felhasználók egy kattintással, hosszabb véleményezés nélkül kifejezhetik a tetszésüket. 2015-től bővült a reakciógombok sora, és a tetszésen kívül kifejezhető még az ölelés, az imádás, a nevetés, a meglepődés, a szomorúság és a düh is. A funkció a Facebook számára is hasznos, jó visszajelzés és adatforrás arról, hogy az egyes felhasználók milyen tartalmakat szeretnek. Ezt az ajánlórendszer pontosításánál használják.
Csoportok és oldalak
Csoportokat és oldalak követhetünk de létre is hozhatunk. Különbség köztük, hogy az oldal mindig nyílt, míg a csoportok lehetnek privátak, és csak külön engedéllyel lehet taggá válni (beállításfüggő).
A csoportok és oldalak létjogosultsága a közös érdeklődésen, információmegosztáson alapul. Témájuk bármilyen lehet. Sok esetben az iskolák, osztályok, szülői munkaközösségek is csoportokba rendeződnek, hogy könnyebb legyen az azonnali információmegosztás és az azokra történő reagálás. Előnyei a csoportoknak a Messenger csoportokhoz képest, hogy itt a témák posztokba rendezhetők, ahova kommentelni lehet, míg a Messengerben a nagy üzenethalmazban elveszhet az információ.
Adatkezelési problémák és botrányok
Rendszeres időközönként felröppen annak a híre, hogy a Facebook nem kezeli biztonságosan a felhasználókról birtokába került adatokat, vagyis már nem tudja biztos kontroll alatt tartani az elmúlt évek során hatalmasra nőtt, szerteágazó birodalmat. Minden bizonnyal fontos szempont a hirdetők kiszolgálása a vállalat működésében, ami azonban gyakran ellentétes irányba mutat az adatvédelem elvárásaival. Köztudott, hogy a felhasználókról olyan adatok állnak a Facebook rendelkezésére, amelyek a hirdetők számára óriási értéket képviselnek.
Az álhírek ellen
Mivel az legtöbb álhír a közösségi médián keresztül terjed, a Facebook sem tudta már figyelmen kívül hagyni a platformjukon a félretájékoztatás növekvő problémáját. Felelősségvállalásuk eredményeképp 2021-től tényellenőrző szervezetekkel együttműködve próbálják visszaszorítani a nem megbízható tartalmakat. A hamisnak ítélt posztokról figyelmeztetik a bejegyzés olvasóit, és az algoritmus kiszűri a tartalmat. Egy idő után látványosan felléptek az oldalon terjedő vírustagadó vagy tudományos megalapozottságot nélkülöző gyógymódokat reklámozó anyagok ellen is.
Láthatósági és biztonsági beállítások
Különösen fontos a gyerekek figyelmét felhívni arra, hogy használják a Facebook biztonsági, adatvédelmi és láthatósági beállításait, melyek segítségével biztonságosabbá tehetik aktivitásukat a közösségi oldalon. Fontos beállítani például, hogy ki, milyen tartalmakat (fényképet, bejegyzést, személyes adatot) láthat róluk a közösségi oldalon. A Facebook maga is tesz ajánlásokat a profilok biztonságos beállításához.
Tartalmak, felhasználók jelentése
A Facebook közösségi alapelvekben határozta meg, milyen tartalom megengedett a közösségi oldalon és melyek azok a tartalmak, melyeket szankcionál. A Facebook tartalomellenőrző munkatársai a felhasználóktól érkezett bejelentések alapján tartják ellenőrzésük alatt a közösségi oldalon elérhető tartalmakat. A Facebook lehetőséget ad arra, hogy a felhasználók a jogsértőnek vélt vagy számukra zavaró tartalmakat jelentsék a közösségi oldalon, és komolyan is veszi a felhasználók panaszait. A speciális esetekre (például fenyegető üzenetek jelentése, fénykép jelentése, bejegyzés jelentése, fényképpel visszaélő hamis oldal jelentése) külön űrlapokat, bejelentő felületeket hoztak létre. Arról, hogy mit, milyen esetben és – lépésről lépésre bemutatva – milyen módon lehet jelenteni a Facebook felé, részletes leírás például a következő oldalon található.
A kisgyermekek digitális lábnyomát a szülők alakítják
Érdemes szülőként elgondolkozni azon, hogy gyermekünkről a közösségi oldalon megosztott kép milyen hatással lehet a jövőjére és milyen esetleges veszélyeket, negatív következményeket okozhatunk. Arról, hogy mire érdemes figyelni a gyermekeket ábrázoló képek megosztása során, szakértőnk cikkében is olvashat.
Nemrég több szivárogtató is nyilvánosságra hozott olyan adatokat, amelyek árnyalják a Facebook szerepét az álhírek terjesztésében vagy megkérdőjelezik az oldal szűrőmechanizmusainak hatékonyságát. A legsúlyosabb vád, ami az oldallal kapcsolatban felmerült, hogy a Facebook pontosan tudta, hogy az Instagram válogató algoritmusa és az oldal kultúrája gyakran okoz testképzavart és étkezési problémákat a tinédzser lányoknál, mégsem léptek ez ellen. 2021 őszén a vállalat egy nagy projekttel igyekszik újradefiniálni magát. Létrehozott egy holdingcéget, a Metát, amely alá tartozik az összes, a Facebook tulajdonában álló szolgáltatás. Emellett bejelentették, hogy egy 3D-s virtuális világ, a metaverzum, létrehozására költenek 10 milliárd dollárt az elkövetkező években.
Háttér:
Teszteld a tudásod!
Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!
KitöltömVan 10 perced?
Mélyedj el a témában szakértőnkkel!
Hasznosnak találod a szócikket?
Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.
Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.
Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.
feliratkozom