vissza a szótárba

Influencer

Influencer (Jelenség, fogalom)

Az influenszerek (mikrohírességek) olyan személyek, akik a közösségi média adta lehetőségeket használják ki arra, hogy bemutassák magukat, megosszák gondolataikat, világnézeteiket másokkal, ezáltal úgynevezett én-márkát építsenek, és befolyásolják követőik életmódbeli szokásait, vásárlási döntéseit, véleményét.

Részletesen

Az influencer, bár a szó új, nem új jelenség. Régóta vannak véleményvezérek, divatdiktátorok, akiknek az öltözködéséhez, ízléséhez vagy véleményéhez igazodnak a követőik. Az, hogy egy új szabású zakót vagy a legújabb videojátékot, sminktrendet terjesztik el, mellékes a lényeg szempontjából.

A ma influencerei az internetet használva jóval több embert érnek el, mint egy száz évvel ezelőtti véleményvezér. Ma egy videót százezren, akár millióan is láthatnak a YouTube-on. Minél több követőt gyűjtöttek korábban, annál többen látják az újabb anyagokat. Témáikban az egészséges életmódtól a divaton át a klímaváltozásig és az aktuálpolitikai kérdésekig egészen különböző területeken készítenek tartalmakat.

Az influencer amellett, hogy a saját álláspontját ismerteti, reklámhordozó is lehet. Cégek tömege foglalkoztat ilyen tartalomgyártókat a márkaüzenetek átadásához vagy új termékek bevezetéséhez. Az influencerség vonzó pálya is, egy 2019-es felmérés szerint a magyar fiatalok 25 százaléka szeretne influencer lenni. Etikai problémát vet fel az, hogy a tartalmaikat fogyasztó, majd az influencerek meggyőzőereje, tanácsai alapján a promotált termékek mellett vásárlási döntéseket hozó követők, átlagemberek számára sokszor egyáltalán nem világos, hogy a kedvenc véleményvezérük nem meggyőződésből ajánlja az adott terméket, hanem azért, mert cserébe a márkától, a cégtől ellentételezést kap. A Gazdasági Versenyhivatal 2016-ban vizsgálta először ezt a gyakorlatot, majd közzétett egy útmutatást a reklámok egyértelmű jelzésére.

Mire figyeljünk szülőként?

Ha tinédzser gyermekünk is kacsintgat az influencerkedés felé, beszélgessünk vele arról, hogy az influencerek valós, illetve nyilvánosság elé tárt énje, véleménye és élete között különbségek lehetnek; hogy a hírnévnek, az ismertségnek vannak hátulütői is; s hogy személyiségének és magánéletének feltárása kockázatokkal jár.

Teszteld a tudásod!

Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!

Kitöltöm

Van 8 perced?

Mélyedj el a témában szakértőnkkel!

Hasznosnak találod a szócikket?

Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.

Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.

Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.

feliratkozom