Kik az influenszerek és mi a népszerűségük titka?

  • Fóris Alexandragyermekvédelmi elemző, pszichológus
  • Olvasási idő:
    8 perc
    Közzétéve:
    2024. június 17.

Mi jut eszünkbe legelőször arról, ha meghalljuk azt a kifejezést, hogy influenszer? Valakinek negatív megjegyzések, valakinek jövőkép, másoknak semleges érzelmeket kiváltó jelenség. Egy biztos: az influenszerkedés napjainkban önálló szakmává nőtte ki magát, mely a fiatalok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Kik is azok az influenszerek?

A közösségi média térhódítása továbbra is töretlen, sőt egyre több platform áll a rendelkezésünkre, ahol különféle posztokkal, videókkal találkozhatunk. Ma már a blogok és vlogok széles skálájából választhatunk, melyek nemcsak a gyerekek, de a felnőttek körében is igen népszerűek. Ez a térhódítás és népszerűség okot ad arra, hogy ún. mikrohírességek jelenjenek meg a piacon. Ezek a személyek a közösségi média adta lehetőségeket használják ki arra, hogy bemutassák magukat, megosszák gondolataikat, világnézeteiket másokkal, ezáltal úgynevezett én-márkát építsenek. E folyamat eredményeként figyelmet és nagyszámú követőtábort képesek szerezni maguknak, aminek köszönhetően befolyással bírnak mások véleményére. Őket nevezzük ma influenszereknek vagy más néven véleményvezéreknek.

Miért népszerűek az influenszerek?

Napjainkban a fiatalok már sokkal nagyobb mértékben tudnak azonosulni a közösségi médiában megjelenő influenszerekkel, mint azokkal a sztárokkal és híres személyekkel, akikkel csak a filmekben, vagy a képernyőn találkoznak.

Ennek viszonylag egyszerű a magyarázata. Az influenszerek a közösségi médiában megközelíthetőnek, hitelesnek és barátságosnak tűnnek, akik egy sajátos identitást alakítanak ki, a saját célközönségükre fókuszálva. Időt és energiát fordítanak arra, hogy megismerjék a követőiket, azok szokásait, és a köreikben népszerű aktuális trendeket. Tehát egyfajta interakció alakul ki a követők és az influenszerek között, ezáltal úgy érezhetjük, mintha jobban ismernénk őket, megbízhatunk bennük.

A folyamatos online jelenlét miatt elérhetőnek és ismerős személyeknek gondoljuk őket, szinte már a barátainkká válnak, akikhez képesek vagyunk kötődni, és fontosabbá válik az, hogy mit gondolnak egy-egy termékről, vagy épp mi a véleményük a társadalmat érintő kérdésekről. Korábban főként a fiatalabb generációk képviseltették magukat a közösségi médiában, és közülük kerültek ki a legnépszerűbb véleményvezérek, míg ma már szinte minden korosztályból tudunk említeni egy ismertebb személyt, aki nagyobb tömegeket ér el tartalmaival.

Minél erősebb a kapcsolat, és minél inkább az ismerősség érzését kelti az adott tartalomgyártó, annál fontosabb lesz az álláspontja bizonyos kérdésekben. Az influenszerekkel való azonosulás lényeges részét képezi az emberek online viselkedésének, többek között szerepet játszik a vásárlási szokásaik kialakításában is.

Mivel akár emberek millióit is képesek elérni a közösségi médián keresztül, így rendkívül hatékony hirdetőknek tekinthetők. Nagyon sok fiatal néz meg influenszerek által gyártott termékajánló videókat, reklámokat, olvas el posztokat, vagy egyéni véleményeket, mielőtt megvásárol egy terméket, fontos azonban tisztában lennünk azzal is, hogy az influenszerek a termékeket jellemzően valamilyen ellenszolgáltatásért reklámozzák, nem feltétlenül azért, mert valóban azt szeretik, vagy azt használják.

Motivációk az influenszerek követésére

Ha szülőként az influenszerek népszerűségét próbáljuk megfejteni, érdemes még beszélnünk arról, hogy milyen motivációs tényezők befolyásolják a fiatalokat abban, hogy kövessék ezeket a tartalomgyártókat:

Egy helyről sok, az érdeklődési körüknek megfelelő információhoz juthatnak, amit akár másoknak is továbbadhatnak, és ezáltal tájékozottabbnak, a témában jártasnak tűnhetnek. 

Az új trendek kialakításában mindig jelentős szerep jut a közösségi médiában aktív és nagyszámú követőtáborral rendelkezőknek. A népszerű témákat rövid időn belül, az internet adta lehetőségeket kihasználva nagyszámú közönséghez képesek eljuttatni.

Az influenszerek által közzétett tartalmak „pörgetése” akár hosszú perceken, órákon keresztül egy újfajta kikapcsolódási formát jelent.

A fiatalok életében nagy szerepet játszanak a kortárs kapcsolatok, és ennek egy elterjedt formája lett az online barátságok kialakítása, fenntartása. Mivel az influenszerek sok információt osztanak meg magukról, az ismerősség és a barátságosság érzését keltik, valamint a fiatal egy közösséghez, egy társasághoz tartozónak érezheti magát azokkal, akik szintén követik az adott személyt. Ennek hatására egy sokkal nagyobb közösség tagja lehet az online térben, mint a való életben.

Amikor a való életben egy gyerek nem talál semmi olyan történést, mely számára érdekes lehetne, gyakran „menekül” az online térbe, ahol „mindig történik valami”. Minél több embert követ valaki, minél aktívabb a közösségi felületeken, annál több személyre szóló tartalommal találkozik, ami hosszabb időtöltést eredményez az online platformokon, ezáltal gyorsabban eltelnek az unalmasnak tűnő percek.

A gyerekek körében igen népszerűvé vált ez a szakma, mint jövőkép, szülőként pedig az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat lehet, hogy megértessük a gyerekekkel, hogy az influenszerkedés nem csak termékek reklámozását jelenti, hanem komoly társadalmi felelősségvállalás is egyben.

Fontos, hogy mit és hogyan közvetítenek, mi az az üzenet, ami eljut a követőikhez, és annak milyen hatása van azok mindennapi életére. Csakúgy, mint más foglalkozások esetében itt is vannak jó, és kevésbé jó tartalomgyártók, ezért fontos, hogy segítsük a gyerekeket abban, hogy olyan személyeket kövessenek, akik hitelesek, megbízhatók, és valóban értéket tudnak képviselni az online közösségi életben.

Továbbá érdemes felhívni a figyelmüket arra is, hogy a tartalomgyártás sok esetben nem olyan könnyű munka, mint elsőre tűnik: a tökéletesen beállított képek és videók mögött sokszor több óra utómunka is áll, és a népszerűség megköveteli a folyamatos online jelenlétet is. Aki nem gyárt folyamatosan tartalmakat, az előbb-utóbb eltűnik a köztudatból.

És nem utolsó sorban a nagy követőbázissal rendelkező személyeknek nagyon fontos, hogy egészséges énképpel, és önbizalommal rendelkezzenek, mert a közösségi média adta lehetőségeknek köszönhetően a pozitív visszajelzések mellett sokkal több negatív megjegyzéssel találkozhatnak, mint a való életben, és nagyobb eséllyel válnak akár cyberbullying áldozatává.

Íme néhány tipp, hogyan kapcsolódj a gyerekeddel az influenszer témában

  1. Először is légy nyitott, és ismerd meg azokat, akiket követ a gyermeked!

    Ahhoz, hogy kapcsolódási pontot találj a gyermekeddel, elengedhetetlen, hogy tudd, kiket követ a neten. Ezért gyűjts össze minél több elérhető infót azokról, akiknek a jelenléte fontos számára az online térben.

  2. Beszélgess a motivációiról!

    Térképezd fel, mi motiválja az adott influenszer követésére? Használd a korábban felsorolt motivációs listát, hogy könnyebben eligazodj!

  3. Tudd meg, mit tud az influenszerkedésről!

    A gyerekek információi az influenszerekről sokszor egyoldalúak, és hiányosak, érdemes vele átbeszélni a gyakran hangoztatott pozitívumokat, de rávilágítani annak nehézségeire, és negatív oldalára is.

Az NMHH legújabb, Sztorik a zsebben című kiadványa a gyerekek szemszögéből, mindennapi helyzeteken keresztül mutatja be a tinik körében leggyakrabban felmerülő problémákat, így remek eszköz lehet a szülők kezében arra, hogy beszélgetést kezdeményezzenek a gyerekekkel.

A sztorikon keresztül nemcsak az egyéni felelősség témakörét boncolgathatják, hanem azt is sorra vehetik, vajon az influenszereknek milyen szerepük és felelősségük lehet abban, ahogyan a történetekben szereplő fiatalok viszonyulnak a különböző trendekhez és megoldandó problémákhoz.