Online játékok, mint a generációkon átívelő szórakozási formák
Az internetes játékok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, világszerte emberek millióinak jelentenek kikapcsolódást naponta. Ehhez kapcsolódóan sokszor hallhatjuk a gamer kifejezést a környezetünkben, amelyhez általában egy folyton gép előtt ülő, a szobájából kimozdulni nem akaró fiatal képe társul. Ám ha részletekbe menően vizsgálódunk, nem is olyan egyértelmű, kit sorolhatunk ebbe a kategóriába. Van, aki szerint már az is gamernek számít, aki néha vagy akár napi rendszerességgel játszik valamilyen játékkal a telefonján, tehát ide sorolja az idősebbeket és a fiatalokat egyaránt, nem tesz különbséget közöttük. Más megközelítések szerint viszont csak az számít gamernek, aki annak vallja magát, tehát a játék az identitásának részét képezi.
Ugyan az életkor előrehaladtával csökken az online játékokkal eltöltött idő -egy korábbi felmérés eredményei alapján Magyarországon a játékosok átlag életkora 26,7 év- mégsem szűkíthető le a játékosok köre csak a fiatalokra, az idősebb Baby Boomer vagy X generáció tagjai is szép számmal képviseltetik magukat az online térben, ami még színesebbé teszi ezeknek a közösségeknek az összetételét. A különböző generációkhoz tartozók körében a gamer kifejezés más-más jelentőséggel bír, azt, hogy ki hogyan azonosul vele többek között ez is nagymértékben befolyásolja. A Baby Boomer generáció női tagjainak csak 8%-a, míg a férfiak 12 %-a tartja magát gamer játékosnak annak ellenére, hogy rendszeresen játszanak, nem vállalják fel a gamer identitásukat, míg a fiatalabb Y, Z és Alfa generáció női és férfi tagjai ezzel nagymértékben azonosulni tudnak, és fel is vállalják azt (forrás: Newzoo’s Global Games Market Riport) . A gamer kifejezés egyfajta generációs fejlődésen megy keresztül. Azoknál, ahol a játék egészen fiatal koruk óta beépült a mindennapokba, ott egyre nagyobb hajlandóság mutatkozik arra, hogy játékosként azonosítsák magukat, szemben az idősebb korosztállyal, akik ebbe bekapcsolódtak.
Bereczki Enikő, ifjúsági és generációs szakértő: Ha a különböző nemzedékek képesek együttműködni, sokkal sikeresebbek lehetnek, mint a csak homogén generációs csoportokból álló közösségek. Ehhez fontos, hogy megismerjük egymás nemzedéki hátterét és figyeljünk arra a korszellemre, mely alakította, alakítja az adott generáció fiatalságát! Nézzük meg röviden kikről is beszélünk.
Miért vonzók az internetes játékok?
A játékos lét az utóbbi években sokkal inkább tekinthető egyfajta életstílusnak, mintsem egy egyszerű hobbinak. A játékok már nemcsak a konzolt és a képernyőt jelentik, sokkal inkább váltak virtuális játszóterekké, az online közösségi élet meghatározó pontjaivá, ami magába foglalja a játékközösségekhez való csatlakozást, a tartalmak megtekintését, a streamelők követését, valamint sok esetben saját tartalmak gyártását is. Míg korábban főként magányos elfoglaltságnak számított a videójáték, addig ma már a másokhoz való csatlakozás a játékélmény fontos elemévé vált, főként a fiatalabb generáció körében, így a videójátékokkal való időtöltés mára egyfajta társas tevékenységet jelent, legyen szó versengésről vagy kooperációt igénylő helyzetről.
Melyek a legkedveltebb játékplatformok?
A játékplatformokat tekintve elmondható, hogy a mobiltelefon túlmutat a generációs különbségeken: fiatalok és idősebbek is egyaránt szívesen játszanak a telefonjaikon, melynek az egyik legnagyobb előnye és vonzereje abban rejlik, hogy bárkinek, bármikor könnyen hozzáférhető és megfizethető. Emellett a fiatalok megragadják a lehetőséget, és akár több platformon is játszanak, így köreikben a mobiltelefon mellett népszerűségnek örvendenek még a konzolok és a PC-k is, ezzel magukévá téve a játékvilág teljes spektrumát.
Motivációk a játékok mögött
A különböző generációhoz tartozó játékosokat más-más motivációs mintázat jellemzi. Mindenkinek megvannak a maga kedvencei, játékpreferenciái, így a motivációk is széles skálán mozognak. Míg a Z és Alfa generációhoz tartozó fiatalok az olyan élményeket keresik, amelyek lehetővé teszik számukra a másokkal való kapcsolódást, miközben ők maguk is egy narratíva részévé válnak, addig az X és Y generáció tagjai leginkább a játékban való elmélyülést, a kreativitás kiélésének lehetőségét, a kihívásokat keresik, ahol gyakran egy előre létrehozott karakter bőrébe bújhatnak. Ezek alapján nem meglepő, hogy a generációk más-más játékokat preferálnak. A Z és az Alfa generációnak a kalandjátékok, az autóversenyzős játékok és a battle royale játékok tartoznak a preferáltak közé, mivel a másokkal való kapcsolódás és a felfedezés öröme, a többjátékos- és közösségi aspektusok fontos szempontoknak tekinthetők. Míg a Baby Boomer és X generáció tagjai számára leginkább a logikai feladatok, a rejtvények, a kirakós- és párosítós játékok tartoznak a kedvencek közé, és fontos kritériumként jelenik meg például a játék témája és helyszíne, a különféle rejtvényfejtési opciók, és továbbá a korábbi tapasztalatok használatának lehetősége is. Amint láthatjuk az online játékok különböző élményeket kínálnak, mivel a széles spektrumot magába foglaló játékos társadalom is igen különböző. Sem a kedvelt műfajok, sem pedig a motivációk nem egyformák, amit a játékos piac igyekszik felmérni és kihasználni a magasabb profit reményében.
De mennyi is az annyi, van-e különbség a költési hajlandóságban a generációkat tekintve?
A generációk közötti különbségek a költési hajlandóságot tekintve mutatkoznak meg leginkább, ha videójátékokról van szó. A Z és Alfa generáció tagjai nemcsak időt, hanem pénzt is nagyobb arányban fektetnek egy játékélménybe, szemben az idősebb generációkat képviselőkkel. A tranzakciók nagy része minden generáció esetében a mobilplatformokon keresztül történik, ugyanakkor a legnagyobb összegeket mégsem itt, hanem a konzolos és PC-s játékok vásárlására költik a videójátékokat kedvelők. Minden generáció körében nagy népszerűségnek örvendenek az úgynevezett free-to-play játékok (bővebb bemutató videóért kattints IDE), melyek vonzereje és népszerűségének titka a (látszólagos) ingyenességükben rejlik.
Összességében láthatjuk, hogy a Baby Boomer generációtól egészen az Alfa generációig találkozhatunk játékosokkal, vagy más néven gamerekkel, akik vagy szívesen vállalják ezen identitásukat, vagy pedig inkább a háttérben csendes játékosként szórakoznak. Egy generáció sem tekinthető jobbnak a másiknál, csupán más típusú játékokat, és ezáltal más megoldási módokat részesítenek előnyben az online videójátékok világában, viszont pont ez a sokszínűség adja a játékos-lét különleges esszenciáját, mely összeköt mindenkit, aki részévé válik ennek a világnak, kortól függetlenül.