Jól van a gyerek, ha játszik?
Tudástár videójátékokról szülőknek és pedagógusoknak
Nem először kerül szóba a videójáték a gyerekaneten.hu oldalain. Pár hónapja bemutattuk a világ legrövidebb kézikönyvét a témában, de azzal a jó hírrel jelentkezünk, hogy elkészült a videójátékok világának alaposabb bemutatását szolgáló kiadványunk is.
Hetven oldalon keresztül igyekszünk választ adni sok-sok kérdésre, amelyek jogosan merülnek fel a szülőkben és a pedagógusokban egyaránt. Foglalkozunk például azzal, hogy mi igaz a játékosokkal kapcsolatos előítéletekből, miért jó egy sötét szobában játszani ahelyett, hogy találkoznának a jó levegőn, hol kezdődik a problémás játékhasználat, vagy, hogy milyen veszélyeket rejt magában a videójáték.
Elfogulatlanul, több oldalról járjuk körbe ezt a gyerekek és szülők mindennapjait átszövő kikapcsolódási tevékenységet, hogy bemutassuk a benne rejlő lehetőségeket is. Hiszen a játék kihat az önismeretre és a társas kapcsolatokra is, meghatározza a felnövő generáció ízlését, kultúráját. Kompetenciákat fejleszt, csapatmunkára ösztönöz, segít a problémamegoldásban. Ezekre a képességekre nemcsak az iskolában, de felnőtt korban a munkaerőpiacon is szükségük lesz.
Négy nagy témakör segítségével merülünk a videójátékok világába. Először mint jelenséget vizsgáljuk, majd kitérünk a kockázataira. A harmadik rész a videójátékokban rejlő lehetőségeket tárja fel, a negyedik pedig médiumként tekint rá, megmutatja például, hogy mi köze a történetmeséléshez, a filmekhez, vagy akár a komolyzenéhez.
A Jól van a gyerek, ha játszik? című kiadvány tartalomjegyzéke
Olyan kiadványt készítettünk, amellyel segíteni szeretnénk a szülőknek és pedagógusoknak mélyebben átlátni ezt a gyermekek és sok felnőtt számára is oly vonzó médiumot, hogy felkészültebben, tájékozottabban hozhassanak döntéseket a gyerekek megértése és védelme érdekében.
- 4. oldal: Játékosok demográfiája: kik játszanak? – Videójátékosok virtuális és valós világa
- 8. oldal: Ahogyan játszik, olyan a játékos – Mi lehet olyan vonzó a játékokban?
- 12. oldal: Együtt vagy egyedül – Miben más az egyjátékos és a többjátékos élmény?
- 14. oldal: Tanácsok tudatos vásárláshoz – Mennyire drága időtöltés a videójáték?
- 16. oldal: Játék szülte karrierek – Streaming és e-sport
- 20. oldal: Miért fontos a játékok korosztályos besorolása? – Mivel játszhat?
- 23. oldal: Tönkreteszi a szemét? – Képernyőidő: megelőzés és kármentés
- 26. oldal: Megsérülhetünk-e egy videójátéktól? – Az egészség nem játék
- 28. oldal: Mikor Túl sok a jóból? – Tények és tévhitek a videójáték-függőségről
- 30. oldal: Ami már Nem játék – Az online játék veszélyei
- 32. oldal: A védelem szoftveres vonala – Digitális szülői felügyelet a gyakorlatban
- 36. oldal: Problémás pénzügyi gyakorlatok – Az „ingyenes” játékok csapdái
- 40. oldal: Videójáték képernyő nélkül – Hogyan állítsuk fel a gyereket a gép elől?
- 44. oldal: Mentális egészség és játék – Így segítenek a játékok mentális problémákon
- 47. oldal: Videójátékok képességfejlesztő hatásai – Kikapcsolódás mellett önfejlesztés
- 50. oldal: A játék mindenkié! – Kisegítő lehetőségek a videójátékokban
- 52. oldal: Játékok az oktatásban – Hogyan lehet oktatási segédanyag a videójáték?
- 56. oldal: MI vagy nem MI, ez itt a kérdés – Mesterséges intelligencia a videójátékokban
- 58. oldal: Videójáték és művészet – Tizedik művészet a vásári mutatványosbódéból
- 60. oldal: A leginteraktívabb történetmesélő platform – Videójátékok narratívája
- 63. oldal: A Kispolszki már Unreal Engine-ben száguld – Filmkészítés a Bűvösvölgyben
- 67. oldal: A sorozatos bukásoktól a sorozatok diadaláig – Hogyan lesz jó film egy videójátékból?
- 69. oldal: Játék és muzsika 10–20 órában – Mi közük a videójátékoknak a komolyzenéhez?
A kiadvány pdf formában letölthető: Jól van a gyerek, ha játszik? – Tudástár videójátékokról szülőknek és pedagógusoknak