vissza a szótárba

Digitális állampolgárság

Digitális állampolgárság (Jelenség, fogalom)

Gyerekeink nemcsak a saját közösségük, városuk, országuk polgárai, de egy digitális világéi is. Sajátos kompetenciákra van szükségük, hogy részesei lehessenek, jól érezzék magukat benne, és hogy ismerjék és éljék is meg a jogaikat.

Részletesen

A digitális közeg új dimenziót, csatornákat, felületeket és eszközöket ad a társadalom demokratikus működéséhez.

Útlevél helyett

Egy digitális állampolgár sokféle kompetenciával rendelkezik, amelyek révén képes online és offline közösségek aktív, pozitív és felelős tagja lenni. E képességek, tudások megszerzése a korai gyermekkorban kezdődik otthon, majd az iskolai oktatásban és az iskolán kívüli informális és nem formális oktatási színtereken folytatódik, és a folyamat kitart életünk végéig.

A digitális állampolgárság rengeteg tevékenységben kifejeződik: az alkotásban, fogyasztásban és megosztásban, a játékban és a közösségi kapcsolattartásban, a kutatásban és kommunikációban, a tanulásban és munkában. Egy kompetens digitális állampolgár képes úgy megfelelni minden új, egyedi vagy mindennapos kihívásnak, amely a tanulásban, munkában, foglalkoztatásban, a szabadideje eltöltésében vagy a befogadó társadalmi gyakorlatok és az ügyekben való részvétele során éri, hogy tiszteletben tartja az emberi jogokat és a kultúrák közötti különbségeket.

A hozzáféréstől a fogyasztói tudatosságig

Az Európa Tanács három területen összesen tíz problémakörben foglalta össze, hogy milyen képességekre, tudásokra és miért van szükségük a gyerekeinknek a digitális világban.

Online jelenlét

  • Hozzáférés és bekapcsolódás: hogy mindannyian leküzdjék a digitális világtól őket elzáró akadályokat, és résztvevői lehessenek azoknak az online tereknek, amelyek nyitottak minden kisebbség és minden véleménykülönbség előtt
  • Tanulás és kreativitás: hogy kifejleszthessék és kifejezhessék kreativitásuk sokféle formáját, hogy személyes és szakmai kompetenciáik révén magabiztosan és kezdeményezőn feleljenek a társadalmi kihívásokra
  • Média- és információs műveltség: hogy kritikai gondolkodással legyen képesek megérteni és értelmezni a digitális média üzeneteit, és kreatívan kifejezni magukat általa, hatásosan és értelmesen kapcsolódva be a közösség ügyeinek intézésébe

 

Online jóllét

  • Etika és empátia: hogy etikusan és együttérzőn viselkedjenek másokkal online, vagyis képesek legyenek érzékelni és megérteni mások érzéseit és nézőpontját, akikkel kapcsolatba kerülnek
  • Egészség és jóllét: hogy tudatosan kezeljék az egészségükre, jóllétükre kiható digitális problémákat, például a függőséget és a túlzó használatot, a mozgás- és alváshiány vagy a rossz testtartás kérdéseit
  • Online személyiség és kommunikáció: hogy tudják, hogyan építsék és tartsák fenn online jelenlétüket és személyazonosságukat pozitív, koherens és konzisztens megnyilatkozásokkal, miközben párbeszédbe bocsátkoznak másokkal virtuális terekben, okosan gondozva adataikat és nyomaikat

 

Jogok online

  • Aktív részvétel: hogy képesek legyenek felelősen dönteni, miközben aktív és pozitív részesei egy demokratikus kultúrának
  • Jogok és felelősségek: hogy tudják, joguk van a magánéletük védelméhez, biztonsághoz, hozzáféréshez, befogadáshoz, a véleménynyilvánítás szabadságához, de az ő felelősségük is egy ilyen biztonságos, etikus és empatikus környezet fenntartása
  • Adatvédelem és biztonság: hogy képesek legyenek megvédeni a maguk és mások információit, és biztonságosan menedzselni online életüket (szűrőszoftverek, jelszavak, vírusvédelem)
  • Fogyasztói tudatosság: hogy ismerjék az online terek kereskedelmi valóságát, és megőrizzék autonómiájukat a kereskedelmi befolyásolással szemben

 

Magyarul és rövidebben: a digitális állampolgárok megértik az internetes szövegeket, képesek azok igazságtartalmát felmérni, értékelni, azokat kontextusba helyezni. Tudnak kulturált módon vitatkozni az interneten.

Tudják, hogy joguk van a digitális magánélethez, és képesek azt meg is védeni.

Tudnak az interneten vásárolni, tárgyalni, reklámokat fogyasztani és azokat okos fogyasztóként értékelni.

Mit tehet a szülő?

Azt javasoljuk, hogy vizsgálja meg, hogy a fenti tíz problémakörből melyikről lehet érdemes beszélgetnie a gyerekével, vagy miben lehet magának szüksége segítségre. Érdemes együtt intézni az internetes vásárlásokat, netbankolást, sőt, akár a hír- és kultúrafogyasztást is.

Források:

Teszteld a tudásod!

Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!

Kitöltöm

Van 6 perced?

Mélyedj el a témában szakértőnkkel!

Hasznosnak találod a szócikket?

Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.

Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.

Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.

feliratkozom