Algoritmus (Technikai kifejezés)

Keresőszavainkra a net személyre szabott találatokat ad, a közösségi hírfolyam pedig azt mutatja, ami a korábbiak alapján érdekelhet. E döntéseket nem emberek, hanem titokzatos programok hozzák, amelyeket nehéz lenne kérdőre vonni.

Részletesen

Az algoritmus a kortárs informatika egyik varázsszava. Pedig a fogalom maga nem új: cselekedetek szabott sorát jelenti a szó, amik egy feladat megoldásához vezetnek. A robbanómotor működésének algoritmusa a négy ütem: szív, sűrít, gyújt, kipufog. A számítástechnika jellemzően ennél bonyolultabb folyamatokkal dolgozik, de az elv azonos. A lépések előre megszabott sorozata egy várható eredményre vezet.

Az internetes kereséseink értékét az adja, hogy egyre pontosabban „értik”, mi után kutatunk. A közösségi médiában pedig olyan sok tartalom forog, hogy ha kronologikusan próbálnánk követni, talán éppen a legérdekesebbekről maradnánk le. Ezért a digitális világ nagy szolgáltatói nagyjából egységes módszertannal „szerkesztik” meg, amit elénk tárnak.

Személyre szabva

A keresésben egy erre a célra fejlesztett számítógépes program, lépések, utasítások sorozatát automatikusan végző algoritmus értékeli és állítja sorba a találatokat. A sorba rendezés elvét a korábbi keresési előzményeink, kattintásaink vagy a keresés kontextusa adja. Ezért van, hogy egy keresőkifejezésre előzményeik alapján különböző találatokat kapnak a felhasználók.

A közösségi oldalakon is algoritmus szűri, távolítja el, sorolja előbbre vagy hátrébb a tartalmakat. Mindezt annak a rengeteg adatnak alapján, amit a felhasználó korábbi viselkedéséről összegyűjtött: hogy mit fogyasztott, kedvelt, mihez szólt hozzá, kit ismer, kivel beszélget ritkábban vagy gyakrabban. Az algoritmus értelmezi, értékeli, súlyozza ezeket az előzményeket, majd ennek alapján válogatja ki a tartalmat, amit megmutat. Közben pedig feltételezi, hogy szerkesztői döntéseivel éppen azt adja, amit a felhasználó leginkább szeretne.

A fogyasztói elégedettség nem csak önmagában érték, az elégedett felhasználó több időt is tölt a közösségi oldalon, több hirdetést lát és több vásárlási döntést hoz.

Míg algoritmus szervezi a Facebook és az Instagram hírfolyamát, vagy a Youtube video-ajánlórendszerét, a Twitter fiók tulajdonosa például eldöntheti, hogy a tartalmakat kronologikusan vagy az algoritmus elrendezése szerint követné-e.

Nem minden esetben kívánatos azonban, hogy a legtöbb interakciót kiváltó, leghosszabban az oldalon maradó felhasználói utakat alakítson ki egy platform. A YouTube ajánlóalgoritmusát sok kritika érte amiatt, hogy egyre szélsőségesebb tartalmakat ajánl. Ezzel valóban növeli az oldalon töltött időt, de közben egyre megosztóbb és alaptalanabb álláspontokat népszerűsít.

Titok

Az algoritmus működését a közösségi oldalak üzleti titokként kezelik, nem engednek betekintést a kódba. A titok kifürkészésének vágya azonban valóságos iparágakat hívott életre.

A keresőoptimalizálás olyan szolgáltatás, amely azt ígéri, hogy egy weboldalt előrébb juttat a találatok listáján. A közösségi médiában nagyobb elérésre vágyó felhasználók, például az influenszerek és szakosodott ügynökségek pedig élénken osztják meg egymás között és vitatják, hogyan lehet az egyes oldalak algoritmusát kiismerni és kihasználni. A feladat végtelen, hiszen a szolgáltatók közben folyamatosan, bejelentés nélkül (is) változtatnak a kódon.

Hasznosnak találod a szócikket?

Megosztom