Részletesen
A hagyományos kereskedelemtől eltérően a webáruházakban a vásárló nem találkozik fizikai formájában a termékkel. Csak néhány kép, a termék leírása és esetleg a korábbi vásárlók értékelései állnak rendelkezésünkre. Emellett arról sem győződhetünk meg, hogy a termék valóban az, aminek a kereskedő mondja. A neten a gyerekek is hamar kedvet kapnak, hogy vásároljanak valamit, bár a kereskedelmi ügyeletekben nem nagyon vannak még tapasztalataik.
A megvásárolni szánt termékeket egy virtuális bevásárlókosárba helyezve kezdődik a vásárlás folyamata. Ezek után a szállítási cím rögzítése, a szállítás módjának kiválasztása következik. Végül pedig a fizetési mód kiválasztása és a fizetés.
Magyarországon gyakori, de nem egyeduralkodó az utánvétes fizetési mód, amely során a futárnak kell odaadni a termék árát. Emellett többnyire lehetőség van online bankkártyás fizetésre vagy előre utalásra is. A bizalmatlanabb vásárlók pedig személyesen is átvehetik az árut, és megszemlélhetik azt, mielőtt fizetnek.
A webshopoknak köszönhetően jóval egyszerűbbé és gyorsabbá vált a vásárlás, hiszen a különböző webshopokban könnyen összehasonlíthatók az egyes termékek árai, és a vásárlást nem korlátozza a földrajzi távolság és a nyitvatartási idő sem. Emellett csökkent a bolt indításhoz szükséges tőke mértéke is: egy webboltot fizikai bolthelyiség és jelentősebb raktárkészlet nélkül is el lehet indítani.
Sajnos azonban elterjedtek az olyan adathalász weboldalak, amelyek webshopoknak álcázzák magukat, hogy a gyanútlan vásárlótól személyes adatait eltulajdonítsák, és anyagilag megkárosítsák.
Fontos, hogy vásárlóként kellő körültekintéssel járjunk el, mielőtt online vásárlásba kezdünk, és ezekre a szempontokra a gyerekeket is tanítsuk meg.
Ellenőrizzük, hogy a bolt valóban jó hírnevű-e, előttünk többen sikeresen vásároltak-e onnan. Erre az ár-összehasonlító oldalak visszajelzései lehetnek alkalmasak.
Csaló webáruházra utaló jelek:
- nem derül ki az oldalról, hogy milyen cég áll a bolt mögött
- nincsenek megbízható fizetési szolgáltatók (CIB, OTP, Barion, PayPal, Mastercard) a fizetési lehetőségek között
- a termékekről készült képek minősége jóval gyengébb a megszokottnál
- nem biztosított a kapcsolatfelvétel a webshop üzemeltetőjével az oldalon
- egyes dokumentumok, mint például az adatkezelési tájékoztató, az üzletszabályzat, a visszavásárlási garanciára vonatkozó információk vagy a webshop-üzemeltető adatai (pl. neve, székhelye, postai címe) nem klikkelhetők vagy nem érhetőek el az oldalon
- az oldal szövegezése látványos helyesírási hibákat tartalmaz, jellemzően hiányoznak az ékezetek
A csaló webshopok fogyasztóvédelmi problémákat vetnek fel. Fogyasztóvédelmi kérdésekben a területileg illetékes járási hivatalt lehet megkeresni: http://jarasinfo.gov.hu/
Amennyiben vagyoni károkozás történt, a lakhely szerint illetékes rendőrkapitányság járhat el. A feljelentés részletei: http://www.police.hu/ugyintezes/beadvanytetel
Adatbázis a webshopokról, amelyek korábban jogsértést követtek el, és amelyek jogsértő üzleti magatartását a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal vagy a bíróság jogerősen megállapította: http://jogsertowebaruhazak.kormany.hu
Teszteld a tudásod!
Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!
KitöltömVan 10 perced?
Mélyedj el a témában szakértőnkkel!
Hasznosnak találod a szócikket?
Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.
Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.
Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.
feliratkozom