Részletesen
Az internet egyik nagy ígérete az volt, hogy a társkeresést egyszerűbbé teszi. Vagy legalábbis nagyobb adatbázisból enged válogatni, mint amit a hagyományos ismerősi körök és szórakozóhelyeken találomra fellelt emberek halmaza engedett korábban. A 2012-ben indított Tinder nagyon gyorsan az online társkeresés vezető platformjává vált, két év múlva már naponta egymilliárd értékelést regisztrált.
Vonzerejét az adja, hogy az impulzusokkal és információval túlterhelt kommunikációs zajban kevés energiabefektetést igénylő, gyors és kockázatmentes ismerkedési lehetőséget kínál. A hosszadalmas regisztrációs folyamatok adatlap-kitöltögetései és a másokról való információk böngészési folyamatai helyett a Tinder egyszerűsége felüdülést jelent. Egy tetszik/nem tetszik döntést kell meghoznia a felhasználónak.
Ha tetszik a másik, akkor jobbra húzza a profilképét, ha nem, akkor balra.
Az, hogy ebből lesz-e randevú, már a csevegés során dől el. Azóta a jobbra-balra húzás mechanikáját más társkereső applikációk is átvették, sőt, még a szlengbe is bekerült a "jobbra húzós" kifejezés, amit arra az emberre használnak, aki a külseje alapján nagyon vonzó.
A siker másik pillére a fizikai hely alapú társkeresés ötlete. Ennek köszönhetően ugyanis az applikáció tudja, hogy éppen hol tartózkodunk, mi pedig beállíthatjuk, hogy mekkora körön belül szeretnénk látni potenciális partnerek adatlapjait. A gyors és kényelmes kapcsolatteremtési lehetőség természetesen elhíresült szexpartnerkeresőként. Ez azonban nem rontott az app megítélésén.
Aki nem tetszik, azzal nem beszélek
Fontos erénye a Tindernek, hogy nem ad lehetőséget a kéretlen online zaklatásra, mivel csak akkor tudunk valakivel kapcsolatba lépni, ha visszajelöl, azaz ő is szimpatizál velünk.
Az induláshoz képest időközben kibővült a felhasználók által megjeleníthető adatok mennyisége: néhány kép mellett ma már rövid életrajzi adatokat is megadhatunk magunkról. Akár azt is, hogy milyen magasak vagyunk, hol dolgozunk, hová járunk iskolába, vagy épp a Facebook-, Instagram- vagy Spotify-fiókunkat.
A 2015-től elérhető fizetős Tinder Plus változat pedig már nem limitálja az óránkénti értékelések (azaz „húzások”) számát, és itt már nemcsak a közelünkben tartózkodó felhasználók közül kaphatunk javaslatokat, hanem a durván 150 kilométeres sugarú körön kívülről is. Ez a távolság magyar szemmel soknak tűnhet, de az Egyesült Államokban egy-két órányi vezetéssel elérhető távról van szó. Ki ne utazna ennyit, hogy találkozzon a nagy Ővel?
A Tinderre eredetileg Facebook-fiókunk segítségével tudtunk csak regisztrálni. Ez segített, mert a lokalizáció mellett az ottani profilunkból kinyert adatok (így például közös érdeklődési körünk vagy hasonló korunk) alapján dobott fel az app számunkra lehetséges partnereket. További újítás, hogy az alkalmazás 2019 augusztusától már telefonszámos regisztrációt is enged.
Az alapgondolat viszont maradt: a társkeresésben a vizuális értékek dominanciáját éltető, a szimpátiát a külső jegyekre, az ismerkedést pedig a fizikai közelség kényelmére építő randiapplikáció máig az egyik legnépszerűbb online társkereső platform a kapcsolatot kereső felhasználók körében.
A társkeresőben megjelennek olyan online jelenségek is, amelyek kevésbé jó arcát mutatják az internetnek. A platformon elterjedt a ghosting, ez ellen a cég eszközt is fejlesztett. Lehetőséget ad arra, hogy az egyszer csak hirtelen eltűnt csevegőpartnereknek utólag kérdőívet küldjenek a hoppon maradt felhasználók. Ebben a kapcsolatkezdemény lezárásához szükséges infomációkat lehet megkérdezni.
Teszteld a tudásod!
Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!
KitöltömVan 7 perced?
Mélyedj el a témában szakértőnkkel!
Hasznosnak találod a szócikket?
Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.
Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.
Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.
feliratkozom