Felhasználási feltételek (Jelenség, fogalom)

Másképp: Terms of service (ToS), Terms of use (ToU), Terms and conditions (T&C). A digitális világ szolgáltatóival főleg úgy szerződünk, hogy elfogadjuk a feltételeiket, amiket sosem olvastunk el. A szolgáltatás ingyenes, de a szolgáltatónak sokféle joga van. A gyerekeknek általában már nyelvileg is megközelíthetetlen.

Részletesen

Amikor szoftverek, böngészőprogramok, webshopok vagy éppen a nagy közösségimédia-oldalak szolgáltatásait szeretnénk igénybe venni, akkor szerződést kötünk velük. Ez leggyakrabban úgy történik, hogy a fiókunk létrehozása során beklikkelünk egy kis „Elfogadom” jelet egy hosszú szöveg alatt, amit nem olvastunk el. Sejtjük, hogy úgysem változtathatunk rajtuk, és a milliónyi, esetenként milliárdnyi többi felhasználó már úgyis elfogadta őket. A közösségi média használatáért nem kell fizetnünk, de a szerződés tisztázza a felek jogait, és megfogalmaz bizonyos tilalmakat.

 Például mihez van joga a szolgáltatónak?

A közösségimédia-szolgáltatónak joga van a tartalmainkat felhasználni a saját céljaira, másnak jogot adni a felhasználásukra, sőt pénzt is kérhet értük. Joga van hirdetéseket megjeleníteni nekünk a személyünkre szabva, amelyekről nem feltétlenül tudjuk, hogy hirdetés, és hogy miért látjuk. Ez utóbbi kitételt gyakorta lehet módosítani, letiltva a személyre szabott reklámcélzást.

Ha töröljük magunkat az oldalról, akkor is megőrizheti az adatainkat.

Joga van viszont törölni egyes tartalmainkat, vagy az egész fiókunkat, ha úgy ítéli meg, hogy megsértettük a közösségi irányelveket.

Joga van egyoldalúan megváltoztatni ezeket a szabályokat.

Az Európai Unió tagországaiban 2018 májusától érvényesül a GDPR (General Data Protection Regulation, általános adatvédelmi szabályozás), aminek értelmében a szolgáltatók csak pontosan kijelölt módon kezelhetik felhasználóik adatait, különös tekintettel a gyerekekéire. Ennek részleteit azonban az oldalak Adatvédelmi nyilatkozatában találjuk, nem a Felhasználási feltételekben.

Az olvashatóság határai

Hivatalosan a közösségi médiát általában csak 13 évesnél idősebbek használhatják, de kutatásokból tudjuk, hogy a jóval fiatalabb réteg is aktív ezeken a felületeken. Léteznek olvashatósági tesztek, értékelési rendszerek, amelyekkel megvizsgálták a legfontosabb oldalak felhasználási feltételeinek szövegét. A mérések alapján világos, hogy ezeket esetleg felnőttek képesek értelmezni, de még a nagyobb gyerekek sem. Vagyis ők elvben sem tudnak megfontolt döntést hozni a feltételek elfogadásáról. 

Szülőként érdemes tisztában lennünk az ilyen szerződések jellegével, a szolgáltató jogaival, és ezt elmagyaráznunk a gyereknek is, hogy később egy-egy szolgáltatói döntés ne okozzon meglepetést vagy csalódást.

Továbbiak:

2017-ben a brit gyermekjogi biztos hivatala elkészíttette az Instagram felhasználási feltételeinek gyerekek számára is érthető, egyszerűsített fordítását (a 8. oldaltól) 

Egy grafikus pedig képregényt társított az Apple 20 ezer szavas feltételeihez, hátha így lesz kedvünk elmélyedni benne

 

Hasznosnak találod a szócikket?

Megosztom