Miért vagyunk erőszakosabbak a neten?

  • Villányi Gergőpszichológiai tanácsadó, digitális pszichológia szakértő
  • Olvasási idő:
    10 perc
    Közzétéve:
    2021. december 1.

 Az internettel kapcsolatos alapvető elképzelésünk kezdetben az volt – és elméletileg még ma is az –, hogy az embereket majd közelebb hozza egymáshoz, támogató közösségek alakulnak ki rajta, és segít a véleményeket, nézőpontokat megosztani. Ha viszont napjaink online bölcsességére gondolunk, miszerint „Soha ne olvasd el a hozzászólásokat!”, akkor sejthetjük, hogy valahol homok került a gépezetbe. De mi vagyunk a hibásak vagy a technológia? Miért olyan végletes az online világ, ahol kedves történeteket, rémhíreket, cuki macskás videókat és bántalmazásokról készült felvételeket egyaránt találhatunk?

Így hat ránk a digitális világ

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a viselkedésünk, a kommunikációnk és a személyiségünk online és offline szinte ugyanaz, hiszen ha én magam sétálok az utcán vagy ülök le a számítógép elé – miért lenne változás?

John Suler amerikai pszichológus, író 2004-ben publikálta először azt a tanulmányt, ami arra hívta fel a figyelmet, hogy az online világban számos olyan komoly hatás ér minket, aminek nem vagyunk tudatában. Ez pedig azt is jelenti, hogy a viselkedésünket, érzelmeinket, hozzáállásunkat olyan „láthatatlan” erők mozgatják, amelyek ellenőrzés nélkül csúsznak át a szűrőinken, ha képernyőn keresztül kommunikálunk vagy ebben a közegben mozgunk. Ezt a szakirodalom online-gátlásvesztés-hatásnak (Online Disinhibition Effect) nevezi, és több összetevője is van:

Online nem kötelező a saját nevünket használni, és olyan fotót töltünk fel a fiókunkhoz vagy az avatarunkhoz, amilyet csak szeretnénk. Ez azzal jár, hogy elrejthetjük a személyazonosságunkat, az életkorunkat vagy akár a nemünket is, és beazonosíthatatlanok maradunk az ismeretlen közönség számára.

Az előbb leírt „láthatatlanság” egyenes következménye, hogy olyasmit is megengedünk magunknak viselkedés, hozzászólás vagy szóhasználat szempontjából, amit élőben nem tennénk meg, hiszen nem számítunk felelősségre vonásra vagy bármilyen negatív következményre.

Úgy érezzük, nem kerülhetünk bajba, ránk nem vonatkoznak a való világban megszokott következmények. Információ hiányában senki nem mutathat ránk mint tettesre vagy elkövetőre, bármiféle súlyos vagy agresszív viselkedésről (pl. gyűlöletbeszéd, online zaklatás, szexting) is legyen szó.

Képernyőn keresztül hajlamosak vagyunk arra, hogy a másik embert, akivel kommunikálunk vagy akire reagálunk, ne tekintsük élő, lélegző, érző emberi lénynek.

Sokkal kevésbé vagyunk képesek uralkodni az érzelmeinken online, és ez főként az agresszív, bántó, destruktív oldalunkra igaz. Könnyebben csúszunk bele egy személyeskedésig, fenyegetésig fajuló vitába, és hamarabb adunk engedélyt magunknak arra is, hogy trágár, gyűlölködő szavakat vágjunk a másik ember fejéhez, mint ha mindez élőben történne.

Az online közegben nemcsak, hogy nem érzékeljük élő emberként a másikat, de a testbeszédét, a hanglejtését, a mikromimikáját sem látjuk sokszor, ahogy azt sem, hogy a szavaink, tetteink milyen hatással vannak rá. Így az empatikus készségünk is sokkal kevésbé lép működésbe. Azt is megfigyelték, hogy - egyéb okok mellett - a túl sok képernyőidő az empátiás készség alapszintjét is csökkentette az elmúlt évtizedekben, főként tinédzserek és fiatal felnőttek körében.

Élőbeszéd során néhány másodperces eltéréssel kommunikálunk, de a beszélgetés fonala folytonos, és tudjuk, mikor értünk a végére. Online bármikor reagálhatnak egy hozzászóláshoz, akkor is, ha hetekkel vagy akár évekkel ezelőtt született. Emellett egy érzelmileg nehéz, bántó helyzetbe is bármikor visszaránthat egy új bejegyzés, amit hozzáfűztek, vagy egy értesítés, ami erre figyelmeztet minket. Vagyis az online kommunikáció időkerete szinte „végtelen”.

Az online térben hajlamosak vagyunk idegeneknek órák vagy napok alatt bizalmat szavazni, és olyan intim vagy bensőséges témákat megosztani, amik offline ismerkedés során jó eséllyel csak a sokadik találkozás alkalmával történnének meg. Emellett az a veszély is fenyeget minket, hogy online valaki másnak hazudja magát, mint aki, és ezzel csal ki belőlünk érzékeny információkat.

Lehetőség vagy veszély?

A határokat ledöntő egymáshoz kapcsolódásnak a pozitív oldala, hogy bepillanthatunk mások életébe, és megérthetjük azt; fejleszthetjük empátiánkat olyan sorsok megismerésével, amik csodálatot kelthetnek vagy erőt, kitartást sugároznak. Összeismerkedhetünk vagy tanulhatunk olyan emberektől, akikkel amúgy nagyon kevés esélyünk lett volna találkozni. Akár azt is mondhatnánk, hogy az internet mindent felgyorsít és felnagyít. A lehetőségeket, a választékot és a veszélyeket is.

Ezt a szaknyelv online eszkalációnak nevezi, és a radikális viselkedésbéli vagy érzelmi reakciók élményét jelenti. Például csak a híreket szeretnénk átolvasni, de valami dühítőt találunk az egyik írás alatt –

ezt nem hagyhatjuk szó nélkül, és vitába szállva leírjuk a gondolatainkat, amiből eszmecsere helyett sértegetés, majd ha választ kapunk, már személyeskedés vagy fenyegetőzés lesz.

Hasonlóan jó példa, amikor fejfájásunk okait keresve egy online adatbázisban vagy orvosi oldalon a tünetek alapján idővel tumorra vagy extrém ritka betegségre gyanakszunk, hiszen akár arra is utalhatnak az általunk tapasztaltak. Az ilyen kérdések eldöntését egyébként szakemberre, orvosra bíznánk, de az online elérhető információ és lehetőség arra csábít, hogy gyorsan „megoldjuk” a minket feszélyező kérdést. Ezáltal viszont önkéntelenül csapdába is ejthetjük magunkat, mivel nem rendelkezünk elegendő tudással, hogy meg tudjuk szűrni az információkat.

Az online közegben döntő a bizalom kérdése is, ugyanis az itt létrejövő találkozásokban többet kell feltárni, megosztani vagy elmondani magunkról, hogy ugyanazt a bizalmi és kötődési szintet elérjük, mint ha élőben találkoznánk. Mindehhez személyesen hetekre, néha hónapokra lenne szükség, a digitális világban viszont akár azonnal vagy pár óra alatt eljutunk erre a szintre, mert a megosztott és kapott információk mellett a fantáziánk könnyedén kiegészítheti az ismerkedés és a másik fél személyiségének hiányzó mozaikjait.

Ha az online eszkaláció jelenségével kapcsolatban tudatosabbá szeretnénk válni a minket érő online hatásokkal szemben, vagy fiatalokkal beszélgetnénk a digitális világ pozitívumai mellett az árnyoldalakról is, akkor érdemes felvetni bizonyos témákat:

  • online nehéz, néha lehetetlen leellenőrizni, hogy ki kicsoda, hiszen szinte bármit állíthatunk magunkról;
  • honlapot, „szakértői” blogot bárki indíthat – nagyon fontos, hogy hiteles forrásból szerezzük be az információkat;
  • az online hírek, cikkek, írások tengerében kiemelt fontosságú, hogy megszűrjük ezeket, keressük a forrást, amire hivatkozik, és azt is, hogy nagy hírportálok, megbízható médiumok is lehozták-e.

Bűntársak vagy barátok?

Ha egymástól 1000 kilométerre lakunk, mennyi az esélye, hogy találkozunk, eszmét cserélünk? Offline egy találkozás az adott terület nagyságától és a véletlentől függ, ha azonban az online közösségekben gondolkodunk, akkor egyetlen elérési link, egyetlen csoport máris emberek százaival vagy százezreivel köthet össze. Erre jó példa a Facebook vagy a Reddit platformja, de rejtettebb közösségi felületek (pl. 4chan, 8chan vagy Parler) és fórumok is léteznek, amik ugyan kevésbé egyértelműek, mint a legnépszerűbb közösségi oldalak, de nem nehéz beléjük botlani, és emellett a közösségek tagjai is aktívan keresik a hozzájuk hasonlókat. Ez önmagában nem is baj, amíg valami ártalmatlan vagy hobbiszerű érdeklődésről van szó.

Máris más színezetet ölt azonban, ha például szélsőséges eszmék vagy nőgyűlölő gondolatok alkotják ezen közösségek alapját és összetartó erejét.

E jelenség neve az online szindikáció (testület, szakszervezet), ami a hasonló gondolkodásúak összegyűlését jelenti, de egyszersmind azt is, hogy az adott érdeklődési kör és a közösség által elfogadott deviáns vagy abnormális viselkedés, eszme elfogadottnak minősül, vagyis normalizálódik. Erre nagyon jó példa a laposföld-hívő vagy más összeesküvés-elméletet terjesztő csoport, például a gyilkolásig és súlyos rendzavarásig fajuló Incel- vagy QAnon-mozgalmak. De hogyan csöppen bele egy érdeklődő vagy egy kevésbé radikális, sok esetben magányos fiatal egy ilyen közösségbe?

  1. Az abnormális normává válik

    Ami a külvilágban büntetendő, normaellenes vagy a tudomány, az erkölcs által megcáfolt nézet, az online természetessé, alapvetővé és követendővé válhat.

  2. Támogató, befogadó közösség

    Nemcsak megértést és támogatást kap az új tag, de egy olyan közösséget is, ami helyesként igazolja vissza az eszméit vagy a normálistól eltérő viselkedést, sőt, erősíti is azt.

  3. Szűrés, kritika nélkül terjed az információ

    A szűrőbuborék- vagy buborékhatás (Filter Bubble), vagyis az, hogy kizárólag velem azonos módon gondolkodókkal veszem körbe magam, kizárja a másként gondolkodás, a kritika és a szélesebb látókör lehetőségét. Emellett állandóan ott a megerősítés, ami alátámasztja a nézeteimet, az igazamat - válogatott videók, cikkek és a csoport belső kommunikációja alapján.

  4. Csoportkohézió

    Hatására az egyénben kialakul a csoporthoz tartozás érzése, emellett a csoporttagok kölcsönös függésben és egymásra utaltságban vannak egymás felé. Kialakul egy közös tudás, ismeret a világról vagy az eszméről, amit követnek, és a tagok kölcsönösen szabályozzák egymást, illetve a viselkedési és véleménymintákat, amiket követnek.

  5. Az erőszak mint pozitívum

    Nemcsak a szemben álló erők, rendszerek, egyének irányában hagyják jóvá a tagok az erőszakos kommunikációt vagy cselekedeteket, de aki ilyet követ el vagy ilyesmire készül (és adott esetben bizonyítékot hoz róla), az kiemelt, hős- vagy mártírstátuszt kap a közösségen belül.

  6. Összefoglalás gyanánt

    A digitális világ mára életünk minden szegmensében jelen van, a legfrissebb kutatások alapján pedig az okoseszközeink már élettér funkciót töltenek be. Nem mindegy tehát, hogy kikkel találkozunk itt, milyen óvintézkedéseket teszünk, és hogy mekkora tudással lépünk be ide nap mint nap. Mindennapi beszélgetéseinkben is meg kell, hogy jelenjenek az online térben zajló események, szereplők és lehetőségek, azzal együtt, hogy az árnyoldalakat sem rejtjük véka alá. Így nemcsak kellemesebb, de biztonságosabb közeggé is tehetjük magunk és másunk számára ezt a hatalmas közösségi és információs teret.

Szavakkal bántani?

A neten verbális csatákra nemcsak személyes, hanem közösségi késztetések is indíthatnak. Napjaink nagy közéleti, kulturális csatája éppen ennek formáit és határait illetően zajlik. Az erőszakos vélemények kezelésének szókincséből merítünk - a safe space-től a trigger warningig.