Az ingyenesség fogságában – Hogyan épül fel egy free-to-play játék?

  • Aniot Lauragyermekvédelmi koordinációs munkatárs
  • Olvasási idő:
    10 perc
    Közzétéve:
    2024. december 13.

Az ingyenesen letölthető, de későbbi vásárlásokra buzdító, úgynevezett free-to-play játékokról szóló élménybeszámoló lépésről lépésre vezeti végig az olvasót a játékkészítők által alkalmazott technikákon, azzal a céllal, hogy ha mi magunk, vagy egy ismerősünk, rokonunk került egy hasonló játék fogságába, felismerhessük, milyen fogások akadályozzák meg a kilépést.

Az egész egy közösségi médiában látott hirdetéssel kezdődött. A videó egy játékot mutatott be, ahol egy sereget kell navigálni akadályok között, és időnként döntenie kell a játékosnak, hogy melyik mezőn vigye át a katonáit. A sereg létszáma a mezőben található művelet szerint változik. A videóban láttam, ahogy a játékos még a legegyszerűbb feladványnál is hezitál, majd rosszul dönt, a sereg odavész. Bosszantott ez az ügyetlenség, arra gondoltam, hogy ennél én okosabb vagyok. Kihívásnak éreztem a látottakat, és az is eszembe jutott, hogy milyen jó fejlesztő feladat lesz nekem ez a játék, hiszen gyorsan kell kiszámolni két matematikai művelet értékét, majd mérlegelni.

sc1

A hirdetésre kattintva a játékot azonnal ingyenesen le tudtam tölteni. Nagy meglepetésemre ahelyett, hogy egyre nehezedő, gyorsuló pályákkal találtam volna szemben magam, egy egészen más jellegű játék indult el, ahol egy várost kellett romjaiból újjáépíteni, illetve a játék fiktív királyságában szörnyeket és más játékosokat legyőzni. A matekos játék az elején még többször előjött, aztán csak napi hat ismétlődő, pofon egyszerű pálya maradt belőle.

Mégsem töröltem le csalódottságomban az alkalmazást, mert tetszett, hogy pár óra alatt elértem a 12-ik szintet a főhősömmel. Nem tudtam hibázni, rengeteg játékbeli valutám és építőanyagom volt, még 7 napig ingyen élvezhettem a prémium funkciókat, így a fejlődés gyors volt és garantált. A játékot egy kis történet vezette be, aminek minden nap megnyílt egy új fejezete, és ahol két lehetőség közül választhattam a főhősöm sorsát illetően, valamint minden szinthez külön kihívások is tartoztak. Bár a számolási készségeim nem fejlődtek, az alkalmazás izgalmas volt, érdekes, gyorsan magával ragadott. A megnyitáskor felugró, vásárlásokra ösztönző ajánlatokat tudatosan bezártam, aztán indulhatott is a játék.

Aztán lejárt a 7 nap, és azzal szembesültem, hogy fogyni kezdenek a tartalékaim, és minden sokkal több időt vesz igénybe. Szerencsére így is tudtam még fejleszteni a főhősömet, a városomat és a sárkányomat – mivel addigra már az is lett.

sc3

Ahogy előrébb haladtam a játékban, egyre több fejleszthető funkciót fedeztem fel. Kiismertem, hogy milyen jutalmakra számíthatok a játék során megszerzett kincsesládákból, és hogy érdemes ezekből minél többet szerezni, mivel néha meglepően értékes csomagokat tartalmaznak. Megtanultam a különböző valuták, pontok, alapanyagok és források értékét is, és azt, mit lehet könnyedén pótolni, mit nehezen, és mi az, amit csak vásárolni lehet. Kiderült ugyanis, hogy hiába játszol ügyesen és zsebelsz be értékes ajándékládákat, a kapitányaid fejlesztéséhez szükséges „halhatatlanok szérumából” nem tudsz eleget szerezni, ahogy az épületek fejlesztéséhez szükséges tervrajzokból sem tudsz eleget gyűjteni vásárlás nélkül.

Vásárolni pedig könnyű, hiszen a játék megnyitásakor felugranak a különböző értékű, fejlesztéseket segítő csomagajánlatok. A legtöbb csomag egyedi, különleges ajánlatként jelenik meg, ami hamarosan lejár. A legolcsóbbat 1.799 Ft-ért lehet beszerezni, de több 90.999 Ft-os ajánlat is található a játékban. Bár a közel százezres tételt eszembe nem jutna megvenni, párezer forintot kiadni már nem is tűnik olyan soknak ebben a viszonylatban. Ráadásul van olyan havi csomag, ami 780.999 Ft (!!!) helyett „csak” 78.999 Ft-ba kerül, mellette pedig 70.290 helyett 7.290 forintért lehet megváltani a havi kihíváshoz tartozó aranybérletet.

sc5

Már egy hónapja játszottam, amikor megláttam ezt a lehetőséget, és úgy éreztem, ennyi még belefér. Úgyis sok időt töltök a játékkal, a bérlet birtokában pedig minden játékbeli eredményem extra jutalmakkal szolgál. A kapitányaim, városom, sárkányom gyorsan fejlődött, hiszen minden nap játszottam, teljesítettem a kihívásokat, aztán bezsebeltem az érte járó aranyakat és egyéb jutalmakat.

Élveztem a játékot, a klán ranglétráján is gyorsan lépkedtem felfele. Játékostársaim számítottak rám, sokszor figyeltem az órát, hogy ne maradjak le egy közös razziáról. Ha épp társaságban voltam, pár percre félrevonultam, amíg a legfontosabb teendőket elvégeztem a játékban. Amikor megkérdezték, mi ez, büszkén meséltem, hogy milyen jó játékot találtam, mennyire élvezem, milyen sokat ad.

„És te komolyan fizetsz ezért?!” – hangzott el gyakran a kérdés.

sc4

Mindig meg tudtam indokolni saját magam és környezetem számára is, hogy igenis jó szórakozás ez nekem, és egy jógaóráért vagy kerámia szakkörért még többet is fizetek havonta. Úgy gondoltam, hogy az extrém összegekért kapható csomagokat úgysem fogom megvenni, ez a havi hétezer forint pedig belefér. Ráadásul mindig volt valami új kihívás, ünnepekkor pedig külön játékélményt jelentett a karácsonyi vagy épp húsvéti tematikus játékmód. Mégis ki ne akarna a játékostársaival répaszörnyeket és hóembereket legyőzni?

Aztán volt, hogy az élet közbe szólt, elszalasztottam egy közös támadás lehetőségét, vagy nem nyitottam ki időben a különböző értékű ajándékokat tartalmazó kincsesládákat, így ezek elvesztek.  Ha többet játszom, akkor jobban kihasználom a megváltott bérletet, de mivel nem fért bele, úgy éreztem, hogy kudarcot vallok és nem térül meg a kifizetett összeg. Ezzel párhuzamosan rosszul éreztem magam, amiért nem teljesítettem egy kihívást és kihasználatlanul maradnak a jutalomszerzési lehetőségek, ráadásul még a játékostársaimat is cserben hagyom.

Mégsem volt egyértelmű, hogy fel kéne hagynom a havibérlet vásárlásával. Úgy éreztem, már túl sok időt és pénzt öltem bele, ami így értékét és értelmét veszti. Jobb ötletnek tűnt kitartani a játék mellett, folytatni, amit elkezdtem, hisz így a korábban befektetett erőfeszítéseim is többet érnek majd. Hiába jelentett ez elszalasztott pillanatokat a barátaimmal, vagy épp azt, hogy a könyvek helyett is a játékot választottam. Azt is felülírta a feleslegesen kidobott idő és pénz elkerülése, hogy közben sokszor pont a pihenésből csíptem le, vagy egy olyan dologért fizettem, ami kezdetben örömet okozott, de végül a rabjává váltam.

Végül mégis eljött az a pont, amikor már láttam, hogy mennyire nem éri meg a kifizetett összeg. Gyakran győztek le olyan játékosok, akik elképesztőre szintre fejlesztették a főhősüket, hatalmas sereget tartottak fent. A játék ismeretében egyértelmű, hogy ez csak elképzelhetetlen összegek kifizetése mellett lehetséges, már ha egyáltalán valódi játékosokról van szó, és nem a rendszer által generált beépített szereplőkről, akik így késztetik vásárlása a lelkes játékosokat. Voltak olyan kihívások, versenyek, amikben tudtam, hogy soha nem nyerhetek mellettük, így nem is próbálkoztam. Ahogy a legtöbb játékban, itt is minél magasabb szinten van egy játékos, annál több erőforrás kell a további növekedéshez. Ez okozott némi keserűséget, majd egy idő után célját vesztette a játék. Már nem volt annyi elért mérföldkő és pozitív visszacsatolás, megszűntek a játék eleji újdonságok is.

sc2

Három hónap alatt 45.354 Ft-ot költöttem el az ingyenesként letöltött játékban, amiben a matematikai fejlesztő pályák helyett egy szörnyekkel és ellenséges csapatokkal teli fiktív királyságban találtam magam. Ezzel szemben egy fizetős, garantáltan logikai játékot továbbra sem vennék meg ennek az összegnek a töredékéért sem. A játékkal továbbra is játszom, de hónapok óta nem vásároltam benne, és naponta maximum 20 percet töltök vele. Bár lassabb az előrelépés, cserébe nem nyomaszt, ha nem jut rá elég időm és nem is megy egyéb elfoglaltságaim rovására a játékra fordított pénz és energia.

Hasznos tapasztalatnak érződik számomra az elmúlt időszak, úgy érzem, körültekintőbbé váltam általa az alkalmazások bevételszerző stratégiáival szemben. Bár akkor egyenként nem tűnt soknak és megindokolhatók voltak a vásárlások, utólag megdöbbentő volt látni, mennyi pénzt nyelt el egy olyan játék, ami egy félrevezető hirdetésen keresztül szippantott be.

Ha úgy látjuk, hogy gyermekünk egy free-to-play játék fogságába esett, nehezen szakad ki a játék világából, esetleg kiadás is keletkezett belőle, fontos, hogy a megfelelő eszközökkel lépjünk közbe. Korábbi cikkünkből kiderül, milyen szempontokat érdemes figyelni a videojátékok esetében az anyagi biztonság védelmében, kiadványunk pedig részletesebb útmutatást ad annak kezelésére, ha gyermekünk egy játék fogságába esett.

A free-to-play játékok olyan videojátékok, amelyeket ingyenesen lehet letölteni és játszani. Az üzleti modelljük azonban gyakran magában foglalja a mikrotranzakciókat, vagyis a játékosok valódi pénzért vásárolhatnak virtuális javakat vagy előnyöket a játékban. Ez lehet például új karakterek, fegyverek, skinek vagy egyéb kiegészítők. Az ötlet az, hogy a játék alapvetően játszható legyen ingyen is, de az extra tartalmak és lehetőségek vásárlása még vonzóbbá, szórakoztatóbbá és élvezetesebbé tegye a játékélményt. A játékokat a felhasználók in-game (játékon belüli) és kereszthirdetések által ismerhetik meg más játékok, alkalmazások használata közben, de gyakori az is, hogy a közösségimédia-felületeken találkoznak egy free-to-play játék hirdetésével. Mindkét esetben igaz az, hogy a hirdetés a játék egy látványos, dinamikus, akadálypálya-jellegű részének gameplay videóját mutatja be, vagyis azt látjuk a kijelzőn, ahogy valaki játszik. A játékmenet során bosszantó hibákat vét a fiktív példajátékos, így a nézőben kialakul a bizonyítási vágy, hogy ő majd ügyesebben játsszon. Ezek a hibák természetesen szándékosan vannak benne, hogy a játék letöltésére késztessék a nézőt. Gyakran azonban a játék megnyitását követően azt látjuk, hogy a pályák sokkal könnyebbek, sok időbe telik eljutni a kihívást jelentő pályákig, és az sem ritka, hogy mindemellett a játék nagy része egyébként teljesen más jellegű játékmenetet ad.

Az online játékok olyan felépítést követnek, amiben a játék kezdetén gyakori a sikerélmény, gyors az előrehaladás. Nem ritka, hogy a kezdeti játékfázisban több bevezető funkció is elérhető, és szinte mindig ingyenesen lehet igénybe venni a bónuszokat. (Játéktípustól függően ez lehet prémium mód, boostok, pro verzió stb. A lényeg, hogy gyors és gördülékeny legyen a játék.) A folyamatban kulcsszerepet játszik a szerencsejátékokból is ismert dopamin. A dopamin egy neurotranszmitter, ami az agy jutalmazási rendszerében játszik szerepet. Ha valami örömet okoz, például a játékban egy győzelem vagy egy ritka tárgy megszerzése, az növeli a dopaminszintet, ami jó érzéssel tölti el a játékost. A free-to-play játékok tervezésénél gyakran figyelnek erre, úgy alakítják ki a játékmechanikákat, hogy rendszeresen adjanak kisebb jutalmakat, ami folyamatosan fenntartja a játékos motivációját és elégedettségét. Ez a fajta visszacsatolási hurok segít abban, hogy a játékosok hosszabb ideig játszanak és nagyobb eséllyel költsenek pénzt a játékra.

A mesterséges szűkösség egy olyan taktika, amit a játékfejlesztők használnak, hogy bizonyos tárgyakat, erőforrásokat vagy eseményeket ritkábbá tegyenek, ezáltal növelve azok értékét és a játékosok vágyát, hogy megszerezzék őket. Ez például lehet limitált ideig elérhető tárgyak, korlátozott számú példányban kapható skinek vagy szezonális események formájában. Az ilyen korlátozások serkentik a játékosokat, hogy gyorsan reagáljanak és gyakran térjenek vissza a játékba, hogy ne maradjanak le valami értékesről. Gyakran látni, hogy ezek az ajánlatok elősegítik a mikrotranzakciókat is, hiszen a játékosok hajlandóbbak költeni, ha tudják, hogy valami csak rövid ideig elérhető. A játékban maradást és a költési hajlandóságot növelik a lootboxok, vagyis zsákbamacskák. Ezek a játék során megszerezhető vagy vásárolható, ismeretlen tartalmú kincseládák, amik gyakran csak kevésbé értékes javakat tartalmaznak, de mindig megvan az esély a ritka, értékes ajándékokra. Ezek motiválják a játékot és a vásárlást.

A mikrotranzakció olyan kicsi, virtuális vásárlás, amit egy játék során lehet végrehajtani. Valódi pénzért cserébe játékon belüli javak szerezhetők, mint például speciális fegyverek, skinek, vagy extra élet. Ez az üzleti modell különösen elterjedt a free-to-play játékoknál, hiszen így újra és újra vásárlásra lehet ösztönözni a játékosokat. Az egyes javak árai úgy kerülnek meghatározásra, hogy inkább több, kisebb kiadásra sarkallják a játékost. Ezt egészítik ki azok az árazási stratégiák, amik által egyes ajánlatok különlegesen jó lehetőségnek tűnnek: irreálisan túlárazott itemek jelentősen akciós árai és egyedi csomagajánlatok is gyakran kerülnek a képernyőre. Egyéb javakkal ellentétben ezek az árak csak egymáshoz mérten értelmezhetők, a vásárló nem tudja reálisan meghatározni a megvásárolt csomag valódi értékét, így a játék készítőinek árazására kénytelen hagyatkozni.

A multiplayer (többszereplős) játékok esetében számolni kell a közös játékélményből adódó hatásokkal is. Ilyen a csoportnyomás, a játékostársaknak való megfelelési kényszer. Sokszor úgy épül fel a játék, hogy bizonyos célokat csak közös erőfeszítéssel tudnak elérni a játékosok, ami összehangolt időzítést igényel. Ilyenkor megjelenik az a szempont is, hogy a játékosok nem akarják cserben hagyni egymást, ami növeli a játékban eltöltött időt és potenciális pénzköltést, valamint a játékban van részvételt más tevékenységek fölé helyezheti. A kimaradástól való félelem, a FOMO (fear of missing out) is része lehet ennek a jelenségnek, hiszen az anyagi megfontolás és a játékban történő előrehaladás mellett a csoportban sokak által végrehajtott cselekedethez való csatlakozás, ennek igénye is erős motivációként jelenik meg.

Az elsüllyedt költségek tévedése az, amikor az emberek folytatnak egy viselkedést vagy törekvést a korábban befektetett erőforrások (idő, pénz, erőfeszítés) miatt, még akkor is, ha a jelen- és jövőbeni előnyök nem igazolják a folyamatos költségeket. Lényegében ez az irracionális ragaszkodás a múltbeli befektetésekhez, ami miatt kitartunk valami mellett, ami már nem előnyös. Az online játékokban ez akkor nyilvánul meg, amikor a játékosok továbbra is pénzt és időt fektetnek egy olyan játékba, amit már nem élveznek, azzal érvelve, hogy ha kiszállnak, minden eddigi befektetésük hiábavalóvá válik. Ez a viselkedés gyakran a szerencsejátékok és üzleti befektetések világából is ismerős lehet, de az élet bármely területén megjelenhet.

A gyermekek videójátékos jelenléténél ezért érdemes a következő tanácsokat észben tartani:

  1. Választás

    Igyekezzünk olyan játékot választani, ahol a játékmenet a különböző plusz tartalmak nélkül is sokáig élvezhető. Járjunk utána a plusz tartalmak mennyiségének és árának.
  2. Számoljunk együtt

    Vásárlás előtt vitassuk meg gyermekünkkel a virtuális pénz valódi értékét. Számoljuk ki a felmerülő összes költséget és állapodjunk meg a maximális összegben.
  3. Zsebpénz

    Ha gyermekünk ragaszkodik a játékon belüli vásárláshoz, akkor érdemes felvetni, hogy (legalább) a felét fizesse saját zsebpénzből. Ez segíthet mérlegelni, hogy mennyire fontos is ez számára.
  4. Vélemények

    Egy játék megvásárlása előtt ellenőrizzük a játék hátterét, a játékmenet hitelességét és az arról alkotott fogyasztói véleményeket. Ne dőljünk be a látványos reklámnak, ezek mögött sokszor nincs érdemi tartalom!
  5. Óvatosság

    Ahol lehetőség van vásárlásra, ott ne rögzítsük tartósan bankkártya-adatainkat. Használjunk virtuális kártyát és fizessünk alkalomszerűen.
  6. Lootbox

    Ne feledjük: a lootboxok gyakran olyan tartalmakat kínálnak, amelyekre a játék során nincs szükség. Segítsünk gyermekünknek virtuális zsebpénze megfontolt felhasználásában, csak olyan tartalomra költsünk, amely valóban növeli gyermekünk játékélményét.
  7. Mértékletesség

    Ne váljunk az akciók rabjává! Érdemes odafigyelni a mértékletességre és a gyermeket gyűjteményük fokozatos és átgondolt bővítésére tanítani.

A videójáték számos pozitívumot is rejthet

A videójátékok veszélyei és az anyagi kiszolgáltatottság problémái mellett ma már egy olyan szórakozási formáról van szó, amely a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt sok pozitív hatással is bírhat. Ilyen a készségfejlesztés, a játékokban megjelenő művészeti érték vagy a videójátékok stresszoldó és közösségépítő hatása.  Emellett a játékok segítséget nyújthatnak az oktatás által közvetíteni kívánt értékek iránti érdeklődés megalapozásához. Számos esetben nyithatják meg számukra az utat az olvasás élménye, a történelem, az informatika és a művészetek irányába is, sőt az élményalapú oktatás egy fontos eszközeként is szolgálhatnak.

Ennek okán fontos tehát, hogy a gyermekek számára a játékélmény megtartása mellett egy biztonságos és anyagi szempontból is fenntartható szórakozást biztosítsunk.

A videójátékokkal kapcsolatos további információkért olvasd el rövid kézikönyvünket, vagy tájékozódj a gyerekaneten.hu weboldalon további tartalmakért.

Az NMHH a Magyar Nemzeti Bankkal, a Magyar Bankszövetséggel, az Igazságügyi Minisztériummal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és az Országos Rendőr-főkapitánysággal együttműködésben a Kiberpajzs megállapodás keretében küzd a pénzügyi tudatosság előmozdításáért.