Az influenszerhatás: mennyit ér a gyerekek figyelme és méltósága?

Elsősorban a Z-generáció tagjai követik nagy számban az internetes véleményvezéreket, akik különféle témákban és döntésekben próbálják formálni a fiatalokat, és gyakran vásárlásra is ösztönözni őket. Még az internet világában is nagyon új területről van szó: a kommunikáció és a marketing újabb kreatív formája van kibontakozóban, de ami újnak látszik, régi módon félrevezető is lehet. Jelszó: médiatudatosság!
Míg korábban a közvetlen környezetből, családból vagy ismerősi körből, esetleg irodalmi művekből választottak maguknak példaképet a gyerekek, majd később a mozivásznak és televíziós sorozatok hősei váltak népszerűvé, addig ma minden bizonnyal a celebek és még inkább a közösségimédia-platformokon táptalajra találó influenszerek kerültek a dobogó első helyére.
Kik is azok az influenszerek, és miért lettek a gyerekek kedvencei?
Sok szülő és pedagógus talán nem is érti, hogy miért kedvelik a gyerekek az influenszereket, az internet véleményvezéreit, akik a YouTube-on, az Instagramon és a TikTokon próbálják különféle témákban befolyásolni követőik gondolkodását, és gyakran vásárlásra ösztönözni őket.
Népszerűségük megértésében pedig néhány egyszerű vonásukra érdemes gondolni.
Reklám, reklám és még mindig reklám
Amikor az influenszerekről szeretnénk beszélgetni a gyerekekkel, az egyik legfontosabb pont, amit érdemes tisztázni, hogy egy-egy bejegyzésük nem mindig teljesen az influenszer saját véleményét, stílusát vagy reakcióját tükrözi. Gyakran a megjelenés mögött valamilyen gazdasági ok van, az influenszerkedést ugyanis erősen átszövi a marketing, a reklám és a hirdetői szándék.
Ez azért is érdekes, mert a mai tizenévesek elvben aligha tűrik a reklámokat. Saját bevallásuk szerint éppen előszeretettel használják az online hirdetésblokkolókat. Ettől függetlenül akár akaratuk ellenére is rengeteg reklámmal találkozhatnak, hiszen a szponzorált hirdetések szinte észrevétlenül, tartalomként olvadnak be az influenszerek szórakoztató és/vagy véleményközlő bejegyzéseibe. Hatásuk pedig kifejezetten hátrányos, káros is lehet.
Világszerte beszámolt a sajtó a Fyre nevű fesztivál történetéről, amikor a világ legnépszerűbb Insta-lányai terjesztették egy exkluzív, drága bahamai buli hírét. A helyszínre érkező, becsapott közönséget bungalók helyett segélysátrak, világsztár fellépők helyett egy hifitorony, plázs helyett építési terület fogadta. Az influenszerek, akik fizetett formában lelkesedtek a jegyértékesítés időszakában, utóbb nyilván nem vállaltak részt az átvert utazók kárpótlásában.
Itthon néhány éve számos influenszer népszerűsítette úgy a Bongo nevű emelt díjas sms-szolgáltatást tizenéves követői között, hogy nem tette nyilvánvalóvá, hogy a rajongók hirdetést látnak, amiért a vlogger pénzt kap, és nem figyelmeztette őket arra, hogy a vicces sms-ek küldözgetésének a gyermekpénztárcákhoz mérve komoly költsége is lehet.
Nemrég arról kérdeztem változatos korú és élethelyzetű ismerőseimet, hogy szerintük milyen hatással van a hirdetői jelenlét az influenszerekre.
Szerintem fontos lenne, hogy a kereskedelmi üzenetek világában is egyenrangú félként legyenek jelen a gyerekek.Végigolvasom
Kérdés, hogy meddig marad meg egy influenszer egyedisége, személyisége, amire a népszerűsége épül.Végigolvasom
Lehet, hogy épp a hirdetői oldal kiszolgálása készteti folyamatos megújulásra az influenszert.Végigolvasom