Az influenszerhatás: mennyit ér a gyerekek figyelme és méltósága?

  • Fegyverneki Gergőa debreceni Bűvösvölgy oktatója, oktatásmódszertani könyvek szerzője, egy kisfiú édesapja
  • Olvasási idő:
    7 perc
    Közzétéve:
    2020. július 17.

Elsősorban a Z-generáció tagjai követik nagy számban az internetes véleményvezéreket, akik különféle témákban és döntésekben próbálják formálni a fiatalokat, és gyakran vásárlásra is ösztönözni őket. Még az internet világában is nagyon új területről van szó: a kommunikáció és a marketing újabb kreatív formája van kibontakozóban, de ami újnak látszik, régi módon félrevezető is lehet. Jelszó: médiatudatosság!

Míg korábban a közvetlen környezetből, családból vagy ismerősi körből, esetleg irodalmi művekből választottak maguknak példaképet a gyerekek, majd később a mozivásznak és televíziós sorozatok hősei váltak népszerűvé, addig ma minden bizonnyal a celebek és még inkább a közösségimédia-platformokon táptalajra találó influenszerek kerültek a dobogó első helyére.

Kik is azok az influenszerek, és miért lettek a gyerekek kedvencei?

Sok szülő és pedagógus talán nem is érti, hogy miért kedvelik a gyerekek az influenszereket, az internet véleményvezéreit, akik a YouTube-on, az Instagramon és a TikTokon próbálják különféle témákban befolyásolni követőik gondolkodását, és gyakran vásárlásra ösztönözni őket.
Népszerűségük megértésében pedig néhány egyszerű vonásukra érdemes gondolni.

Az influenszerek szentelhetik videóikat az életmód, divat, szépségápolás, videojáték, sport, gasztronómia kérdéseinek ̶ lényegében bárminek, ami a gyerekeket érdekelheti. Ezekkel pedig ugyanolyan elfogulatlan örömmel foglalkoznak, mint a nézőik.

Könnyed, vicces és szórakoztató stílusuk, "aranyköpéseik” ugyanúgy a siker titka lehetnek, mint mondandójuk tartalma, az igényes produkció vagy épp élethelyzetük és ismertségük.

Vannak már olyan netes szószólok is, akik valamilyen, társadalmi szempontból igencsak fontos témára hívják fel a figyelmet, így ma már beszélhetünk egészségtudatos vagy környezetvédelmi influenszerekről is.

Influenszer bárkiből lehet, nem kell hozzá szakmai végzettség, a siker nem papíron, érdemjegyen, megbízatáson múlik, hanem a közönség ítéletén. Akár egy állatból vagy egy kitalált virtuális karakterből is lehet influenszer. Ilyen volt például Grumpy cat, a már jobb létre szenderült, 2,6 millió követővel rendelkező instagramos cica, akivel macskaeledelt reklámoztak, vagy a többé-kevésbé fiktív főszereplők, fókuszfigurák is ilyenek, akik egy-egy mémfluenszeroldal mögött állnak.

A televízió készen kínált műsorainak passzív befogadása helyett a gyerekek egyre inkább az internetes tartalombőségben válogatnak. Az ifjúsági médiát egyre inkább maguknak állítják elő. A webkettes oldalak magukban hordozzák annak a lehetőségét, hogy tartalomfogyasztóból hirtelen tartalom-előálllítóként és -szolgáltatóként léphessen elő bárki a kortársai, aztán később akár egy nagyobb csoport előtt.

A jövő szakmáit kutató előrejelzésekben megjelenik a közösségimédia-influenszer, illetve ma már vannak erre irányuló képzések is. És valóban, egyre többször lehet hallani, hogy gyerekek karrierálma az influenszerkedés. Ebben közrejátszhat a pénz, a siker és az ajándékok ígérete is, bár a gyerekek a márkákkal való együttműködés gyakorlati részleteiről nem sokat tudhatnak.

Reklám, reklám és még mindig reklám

Amikor az influenszerekről szeretnénk beszélgetni a gyerekekkel, az egyik legfontosabb pont, amit érdemes tisztázni, hogy egy-egy bejegyzésük nem mindig teljesen az influenszer saját véleményét, stílusát vagy reakcióját tükrözi. Gyakran a megjelenés mögött valamilyen gazdasági ok van, az influenszerkedést ugyanis erősen átszövi a marketing, a reklám és a hirdetői szándék.

Ez azért is érdekes, mert a mai tizenévesek elvben aligha tűrik a reklámokat. Saját bevallásuk szerint éppen előszeretettel használják az online hirdetésblokkolókat. Ettől függetlenül akár akaratuk ellenére is rengeteg reklámmal találkozhatnak, hiszen a szponzorált hirdetések szinte észrevétlenül, tartalomként olvadnak be az influenszerek szórakoztató és/vagy véleményközlő bejegyzéseibe. Hatásuk pedig kifejezetten hátrányos, káros is lehet.

Világszerte beszámolt a sajtó a Fyre nevű fesztivál történetéről, amikor a világ legnépszerűbb Insta-lányai terjesztették egy exkluzív, drága bahamai buli hírét. A helyszínre érkező, becsapott közönséget bungalók helyett segélysátrak, világsztár fellépők helyett egy hifitorony, plázs helyett építési terület fogadta. Az influenszerek, akik fizetett formában lelkesedtek a jegyértékesítés időszakában, utóbb nyilván nem vállaltak részt az átvert utazók kárpótlásában.

Itthon néhány éve számos influenszer népszerűsítette úgy a Bongo nevű emelt díjas sms-szolgáltatást tizenéves követői között, hogy nem tette nyilvánvalóvá, hogy a rajongók hirdetést látnak, amiért a vlogger pénzt kap, és nem figyelmeztette őket arra, hogy a vicces sms-ek küldözgetésének a gyermekpénztárcákhoz mérve komoly költsége is lehet.

Nemrég arról kérdeztem változatos korú és élethelyzetű ismerőseimet, hogy szerintük milyen hatással van a hirdetői jelenlét az influenszerekre.

Zsuzsanna
29 éves, tanárnő
Szerintem fontos lenne, hogy a kereskedelmi üzenetek világában is egyenrangú félként legyenek jelen a gyerekek.
Végigolvasom
Katalin
35 éves, két gyermek édesanyja
Kérdés, hogy meddig marad meg egy influenszer egyedisége, személyisége, amire a népszerűsége épül.
Végigolvasom
János
17 éves, gimnazista
Lehet, hogy épp a hirdetői oldal kiszolgálása készteti folyamatos megújulásra az influenszert.
Végigolvasom

A gyerekek (ön)védelme a digitális marketing terében is fontos

A terület új, szabályozása még csak elkezdődött, s egyes országokban ma sem kell jelölni, ha egy bejegyzés támogatott. Szerencsére hazai viszonylatban a Gazdasági Versenyhivatal már felhívta az influenszerek figyelmét arra, hogy a független tartalmaktól mindig élesen különüljenek el a fizetett, szponzorált hirdetések.

Az influenszervilágban a gyerekek nemcsak célcsoportként, hanem már szereplőként is megjelenhetnek. Lehet, hogy a gyerek magától kezd el blogolni, vlogolni, és ezzel bizonyos számú követőtábort szerezni. Fontos, hogy az életkoruknak és életkori sajátosságoknak megfelelő oldalakon jelenhessenek meg, tisztában legyenek a tartalomkészítés felelősségével, digitális lábnyomuk követhetőségével, illetve online zaklatás vagy bántalmazás esetén tudják, kitől kérhetnek megfelelő segítséget.

Természetesen az is előfordul, hogy egy gyerek szponzorált tartalomban szerepel. Például azért, mert valamelyik szülője influenszer, aki őt mint szereplőt jeleníti meg. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és az Önszabályozó Reklám Testület szakemberei nemrégiben hiánypótló ajánlást készítettek el arra vonatkozóan, hogy a reklámpiac, s most éppen a közösségi médiás hirdetési formák hogyan tudják úgy szerepeltetni a gyerekeket, hogy egyáltalán ne sérüljenek a jogaik. A legfontosabb pontokat kiemeljük a szövegből, az egész ajánláshoz lentebb linket adunk. Érdemes megfontolni.

  1. Tájékoztatáson alapuló érdemi hozzájárulást kell kérni a reklámban szereplő gyermektől

    Minden reklámban szereplő gyermeknek joga van ahhoz, hogy számára érthető módon tájékoztassák a reklámozási folyamat kezdete előtt arról, hogy milyen terméket fog reklámozni, hogy a termék hogyan kötődik a gyermekekhez, vagy gyermeket nevelő családok életéhez. Hogy a reklám milyen felületeken, hogyan, meddig lesz elérhető (hogyan járul hozzá az ő digitális lábnyomához), hogy milyen képessége, készsége vagy milyen élethelyzeti sajátossága jelenik majd meg, és mindez hogyan. És hogy a szereplésére vonatkozó szerződésnek milyen elemei vannak.
  2. A gyermek emberi méltóságának tiszteletben kell tartani

    A gyermeket nem lehet megalázó, kiszolgáltatott, szélsőségesen nevetséges (például síró, maszatos, dacos, sérült, veszekedő, öntudatlan) helyzetben ábrázolni, és nem lehet őt felhasználni rossz példamutatásra.
  3. A gyermek magánéletét meg kell védeni

    A reklámozás során a gyerek nevének, bármilyen személyes adatának, személyhez fűződő állapotának megosztása a nyilvánossággal nem ajánlott, csak ha az a gyermek legfőbb érdekét szolgálja, és a gyermek kifejezetten hozzájárult ehhez.
  4. A gyermeket meg kell védeni az erőszaktól

    A gyermeket nem érheti a reklám készítésének folyamata során sem fizikai, sem érzelmi bántalmazás, verbális erőszak, online zaklatás vagy szexuális visszaélés. A reklámkészítés folyamatában tilos a gyermeket megalázó, lealacsonyító, kiszolgáltatott vagy megszégyenítő helyzetbe hozni. A felelős felnőtteknek mindent meg kell tenniük, hogy a reklámban való szerepléshez köthetően később se érje a gyermeket bántalmazás, illetve hogy a gyermeket megfelelően tájékoztassák arról, hogy kitől, hogyan kérhet segítséget akkor, ha mégis előfordul ilyen eset.
  5. A gyermeket meg kell védeni a kizsákmányolástól

    A gyermek kizsákmányolásának, gyerekmunkának számít, ha a tizennyolcadik életévét be nem töltött személyek foglalkoztatására vonatkozó törvényi előírásokat megszegik a reklám készítése során.

Influenszerműfajok

A videós véleményvezérek sokféle műfajban alkotnak. Vizsgáljuk meg, mindegyiket ismered-e!