A gyerekek (ön)védelme a digitális marketing terében is fontos

A terület új, szabályozása még csak elkezdődött, s egyes országokban ma sem kell jelölni, ha egy bejegyzés támogatott. Szerencsére hazai viszonylatban a Gazdasági Versenyhivatal már felhívta az influenszerek figyelmét arra, hogy a független tartalmaktól mindig élesen különüljenek el a fizetett, szponzorált hirdetések.

Az influenszervilágban a gyerekek nemcsak célcsoportként, hanem már szereplőként is megjelenhetnek. Lehet, hogy a gyerek magától kezd el blogolni, vlogolni és ezzel bizonyos számú követőtábort szerezni. Fontos, hogy az életkoruknak és életkori sajátosságoknak megfelelő oldalakon jelenhessenek meg, tisztában legyenek a tartalomkészítés felelősségével, digitális lábnyomuk követhetőségével, illetve online zaklatás vagy bántalmazás esetén tudják, kitől kérhetnek megfelelő segítséget.

Természetesen az is előfordul, hogy egy gyerek szponzorált tartalomban szerepel. Például azért, mert valamelyik szülője influenszer, aki őt mint szereplőt jeleníti meg. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és az Önszabályozó Reklám Testület szakemberei nemrégiben hiánypótló ajánlást készítettek el arra vonatkozóan, hogy a reklámpiac, s most éppen a közösségi médiás hirdetési formák hogyan tudják úgy szerepeltetni a gyerekeket, hogy egyáltalán ne sérüljenek a jogaik. A legfontosabb pontokat kiemeljük a szövegből, az egész ajánláshoz lentebb linket adunk. Érdemes megfontolni.

  1. Tájékoztatáson alapuló érdemi hozzájárulást kell kérni a reklámban szereplő gyermektől

    Minden reklámban szereplő gyermeknek joga van ahhoz, hogy számára érthető módon tájékoztassák a reklámozási folyamat kezdete előtt arról, hogy milyen terméket fog reklámozni, hogy a termék hogyan kötődik a gyermekekhez, vagy gyermeket nevelő családok életéhez. Hogy a reklám milyen felületeken, hogyan, meddig lesz elérhető (hogyan járul hozzá az ő digitális lábnyomához), hogy milyen képessége, készsége vagy milyen élethelyzeti sajátossága és hogyan jelenik majd meg. És hogy a szereplésére vonatkozó szerződésnek milyen elemei vannak.
  2. A gyermek emberi méltóságának tiszteletben kell tartani

    A gyermeket nem lehet megalázó, kiszolgáltatott, szélsőségesen nevetséges (például síró, maszatos, dacos, sérült, veszekedő, öntudatlan) helyzetben ábrázolni, és nem lehet őt felhasználni rossz példamutatásra.
  3. A gyermek magánéletét meg kell védeni

    A reklámozás során a gyerek nevének, bármilyen személyes adatának, személyhez fűződő állapotának megosztása a nyilvánossággal nem ajánlott, csak ha az a gyermek legfőbb érdekét szolgálja, és a gyermek kifejezetten hozzájárult ehhez.
  4. A gyermeket meg kell védeni az erőszaktól

    A gyermeket nem érheti a reklám készítésének folyamata során sem fizikai, sem érzelmi bántalmazás, verbális erőszak, online zaklatás vagy szexuális visszaélés. A reklámkészítés folyamatában tilos a gyermeket megalázó, lealacsonyító, kiszolgáltatott vagy megszégyenítő helyzetbe hozni. A felelős felnőtteknek mindent meg kell tenniük, hogy a reklámban való szerepléshez köthetően később se érje a gyermeket bántalmazás, illetve hogy a gyermeket megfelelően tájékoztassák arról, hogy kitől, hogyan kérhet segítséget akkor, ha mégis előfordul ilyen eset.
  5. A gyermeket meg kell védeni a kizsákmányolástól

    A gyermek kizsákmányolásának, gyerekmunkának számít, ha a tizennyolcadik életévét be nem töltött személyek foglalkoztatására vonatkozó törvényi előírásokat megszegik a reklám készítése során.

Influenszer-műfajok

A videós véleményvezérek sokféle műfajban alkotnak. Vizsgáljuk meg, mindegyiket ismered-e!

Megosztom