vissza a szótárba

Virtuális valóság

Virtuális valóság (Jelenség, fogalom)

Az ember látását egyszerű átverni, de bonyolult hardver kell hozzá. Ha azonban sikerül, akkor teljesen új helyekre teleportálhat a technológia. A virtuális valóság ma már egy megvásárolható szórakoztatóeszköz.

Részletesen

VR

Az ember térlátása azon alapul, hogy a két szemünk pár centivel eltérő pozíciója miatt eltérő képet lát. Ezekből az agy összeállítja azt a térbeli képet, amely alapján tudunk kosárlabdázni, autót vezetni és így tovább. Nem ez az emberi agy egyetlen trükkje, a perspektíva is segít kialakítani a térérzékelést. Éppen ezért a hagyományos 3D-s technológiákat használó, de hétköznapi monitoron megjelenített játékban is van térélményünk.

A virtuálisvalóság-technológiák azért születtek, hogy a térélmény teljesebb legyen, jobban bevonódjanak a játékosok a játékba. A felhasznált trükk nagyon egyszerű: a két szem számára eltérő képet jelenítenek meg, így az agy a mindennapokban megszokott módon összeállíthatja a térbeli képet. A kalandok átélését pedig nem nehezíti, hogy a perifériás látásban megjelenik a szoba, az íróasztal, a billentyűzet, az egeret mozgató kezünk.

A trükk ugyan egyszerű, de viszonylag erős hardverre van szükség ahhoz, hogy a tér illúziója létrejöjjön.

A szemek előtt megjelenő képet kellően nagy felbontásban kell kiszámolni, és mivel kicsit más a nézőpontja a két szemnek, ezért a gépnek duplán kell dolgoznia. Ehhez erős videokártyára, a játékos fején viselt sisak pontos követését lehetővé tévő külső eszközökre, és a vezérlésért felelős kézi irányítókra is szükség van. Egy-kettő elhagyható, de a teljes VR-élményhez több százezer forintos beruházásra van szükség. Ilyen eszközök:

* Oculus Rift S

* Sony Playstation VR

* HTC Vive

Vannak már a piacon számítógépet nem igénylő, akkumulátoros VR-eszközök, amelyek a csúcsmobilokhoz hasonló grafikai teljesítményre képesek. Ezek olcsóbb belépést jelentenek a virtuális valóságba. De még az ebbe a kategóriába tartozó Oculus Góért is nagyjából százezer forintot kérnek.

A VR-technológia önmagában nem kockázatos. Igaz, ha nem a megfelelő minőségben vagy felbontásban látjuk a képeket, rövid idő alatt is múló rosszullétet tud okozni. Ennyi kockázata van annak, hogy átverjük az agyat.

Teszteld a tudásod!

Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!

Kitöltöm

Van 7 perced?

Mélyedj el a témában szakértőnkkel!

Hasznosnak találod a szócikket?

Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.

Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.

Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.

feliratkozom