Részletesen
Vettetek már repülőjegyet, mert a webfelület szeint tegnap még olcsóbb volt, és holnapra talán tovább nő az ára? Vagy foglaltatok szállást amiatt, hogy az oldal folyamatosan jelezte, ahogy fogynak a kivehető szobák? Ha igennel válaszoltatok, már elszenvedtétek az egyik tipikus darkpattern-trükköt. Ezek gyakran vásárlásra, regisztrációra vagy hírlevélre való feliratkozásra próbálnak rávenni.
Nem etikus a használatuk, de nem ütköznek törvénybe sem.
Jellemző megoldás, hogy a fizetős opciók nagy és színes gombokkal, ikonokkal jelennek meg a képernyőn, az ingyenes lehetőségek apró betűvel a sarokban. A fizetős felületek bezárására szolgáló ikon, a regisztráció nélküli továbblépés lehetősége szintén gyakran el van dugva.
Jellemző pszichológiai eszköz a megszégyenítés, amit a weboldal tulajdonosa által nyújtott ajánlat elutasításához kapcsolnak. Például úgy, hogy az oldalt csak a „nem hallgatok a józan eszemre és nem élek ezzel a rendkívüli akcióval” vagy „nem érdekelnek a kihaló állatfajok, nem iratkozom föl a hírlevélre” vagy más, ehhez hasonló szövegre kattintva lehet elhagyni.
Gyakori az is, hogy jól ismert grafikai tartalmakhoz mást társít a webdesign, mint amit megszoktunk: például a felugró ablak jobb fölső sarkában a piros X-re kattintva nem bezárjuk az ablakot, hanem eljutunk a hirdető oldalára. Máskor ingyenesen feliratkozhatunk egy szolgáltatást kipróbálni, de bankkártyaadatainkat elkérik, majd a próbaidőszak után, ha nem iratkozunk le, figyelmeztetés nélkül elkezdenek pénzt levonni a számlánkról. Ehhez társulhat a leiratkozás megnehezítése úgy, hogy az telefonos vagy e-mailes ügyintézéssel legyen csak lehetséges.
Rendszeresen találkozhatunk olyan webshopmegoldásokkal is, ahol az akció hátralevő idejét visszaszámláló óra jelzi, vagy a készlet rohamos csökkenésére figyelmeztető számláló próbálja sürgetni a döntésünket. Ezt is bátran nevezhetjük sötét megoldásnak. Ezek, bár törvény nem tiltja őket, rontják a felhasználói élményt, és az ezeket alkalmazók megítélését is.
A dark patternekben is kifejeződő webdesign ismerete nem csak azért fontos, hogy ne dőljünk be éppen ezeknek a trükköknek. Ha tudjuk, hogy az oldalak figyelnek a visszatérő látogatókra, és akciók helyett gyakran az ár emelésével mint fenyegető távlattal próbálják vásárlásra bírni őket, tudásunkat az előnyünkre fordíthatjuk. Ha a vásárlást megelőző tájékozódás után a vásárlást egy tiszta, korábban nem használt böngészőt megnyitva indulunk repjegyet vagy szállást foglalni, közvetlenül spórolhatunk is.
Teszteld a tudásod!
Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!
KitöltömVan 6 perced?
Mélyedj el a témában szakértőnkkel!
Hasznosnak találod a szócikket?
Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.
Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.
Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.
feliratkozom