Dark pattern (Jelenség, fogalom)

Dark patternnek, szó szerinti fordításban sötét megoldásnak nevezünk minden olyan a webdesignban alkalmazott pszichológiai trükköt, amely manipulatív eszközzel, félrevezetéssel, megszégyenítéssel akar rávenni valamire.

Részletesen

Vettetek már repülőjegyet, mert a webfelület szeint tegnap még olcsóbb volt, és holnapra talán tovább nő az ára? Vagy foglaltatok szállást amiatt, hogy az oldal folyamatosan jelezte, ahogy fogynak a kivehető szobák? Ha igennel válaszoltatok, már elszenvedtétek az egyik tipikus darkpattern-trükköt. Ezek gyakran vásárlásra, regisztrációra vagy hírlevélre való feliratkozásra próbálnak rávenni.

Nem etikus a használatuk, de nem ütköznek törvénybe sem.

Jellemző megoldás, hogy a fizetős opciók nagy és színes gombokkal, ikonokkal jelennek meg a képernyőn, az ingyenes lehetőségek apró betűvel a sarokban. A fizetős felületek bezárására szolgáló ikon, a regisztráció nélküli továbblépés lehetősége szintén gyakran el van dugva.

Jellemző pszichológiai eszköz a megszégyenítés, amit a weboldal tulajdonosa által nyújtott ajánlat elutasításához kapcsolnak. Például úgy, hogy az oldalt csak a „nem hallgatok a józan eszemre és nem élek ezzel a rendkívüli akcióval” vagy „nem érdekelnek a kihaló állatfajok, nem iratkozom föl a hírlevélre” vagy más, ehhez hasonló szövegre kattintva lehet elhagyni.

Gyakori az is, hogy jól ismert grafikai tartalmakhoz mást társít a webdesign, mint amit megszoktunk: például a felugró ablak jobb fölső sarkában a piros X-re kattintva nem bezárjuk az ablakot, hanem eljutunk a hirdető oldalára. Máskor ingyenesen feliratkozhatunk egy szolgáltatást kipróbálni, de bankkártyaadatainkat elkérik, majd a próbaidőszak után, ha nem iratkozunk le, figyelmeztetés nélkül elkezdenek pénzt levonni a számlánkról. Ehhez társulhat a leiratkozás megnehezítése úgy, hogy az telefonos vagy e-mailes ügyintézéssel legyen csak lehetséges.

Rendszeresen találkozhatunk olyan webshopmegoldásokkal is, ahol az akció hátralevő idejét visszaszámláló óra jelzi, vagy a készlet rohamos csökkenésére figyelmeztető számláló próbálja sürgetni a döntésünket. Ezt is bátran nevezhetjük sötét megoldásnak. Ezek, bár törvény nem tiltja őket, rontják a felhasználói élményt, és az ezeket alkalmazók megítélését is.

A dark patternekben is kifejeződő webdesign ismerete nem csak azért fontos, hogy ne dőljünk be éppen ezeknek a trükköknek. Ha tudjuk, hogy az oldalak figyelnek a visszatérő látogatókra, és akciók helyett gyakran az ár emelésével mint fenyegető távlattal próbálják vásárlásra bírni őket, tudásunkat az előnyünkre fordíthatjuk. Ha a vásárlást megelőző tájékozódás után a vásárlást egy tiszta, korábban nem használt böngészőt megnyitva indulunk repjegyet vagy szállást foglalni, közvetlenül spórolhatunk is.

Hasznosnak találod a szócikket?

Megosztom