Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról
A közösségi média behálózza a fiatalok médiahasználatát, így az ebben rejlő kockázatok és lehetőségek különös figyelmet érdemelnek. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a témában már a második kiadványt jelenteti meg. A Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról ezúttal a szülőknek szeretne segítséget nyújtani abban, hogy még jobban megértsék a különböző közösségi felületek használatának hatásait, és így felkészülten tudják a kockázatokat lehető leginkább csökkentve a platformok előnyeit érvényesíteni a gyerekek online jelenléte során.
A 16 évesek már átlagosan három különböző közösségimédia-felületen vannak jelen saját profillal, melyek egytől egyik kockázatokat is rejtenek magukban a megannyi lehetőség mellett. Legfrissebb felmérésünk szerint a gyerekek 47%-a vásárolt már egy gyakran felugró hirdetés hatására és majdnem negyede (22%) vásárolt már meg azért egy terméket, mert egy számára kedves influenszer ajánlotta.
A véleményvezérek azonban a gyermekek vásárlási szokásai mellett az énképre is hatással lehetnek: a válaszadók 34%-a érezte már kevésbé szépnek magát a közösségi médiában látott képek hatására, 18% pedig kevésbé boldognak. A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók majdnem háromnegyedét (71%) szokták idegenek ismerősnek jelölni.
A kiadvány hat fejezetben mutatja be a közösségi médiában megjelenő tartalmak idealizáló hatását és az influenszerek befolyását a gyerekek mentális jóllétére. Kitér az közösségi felületek tartalomközvetítő gyakorlatára mind a reklámok, mind pedig az egyéb tartalmak rangsorolása során, bemutatja az algoritmusok működésének gyerekekre gyakorolt hatását. A közösségi média előnyei, jó használati lehetőségei mellett a felületeken való időtöltés kockázatai is terítékre kerülnek, különös tekintettel az online kommunikációban és az adatvédelmi hiányosságokban rejlő veszélyekre.
A szülőknek szóló tájékoztató anyag célja, hogy rávilágítson azokra a jelenségekre, amik a közösségimédia-hálózatok mögött húzódnak, és konkrét tanácsokkal segítse a kockázatok mérséklését. Olyan gyakorlati javaslatokkal látja el a szülőket, amik által tetten érhető, ha egy-egy helyzet megjelenik a gyermek életében és útmutatást nyújt a megfelelő problémakezeléshez. A kiadvány célja továbbá, hogy támpontot nyújtson a közösségi felületek megfelelő használatához, hogy ezzel biztonságos közegben tudhassuk gyermekeinket egy olyan térben, ami mindennapjaik jelentős részét határozza meg.
A kiadványt kiegészíti a kifejezetten a fiatalok számára készített, szintén a közösségi médiával foglalkozó, Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából című füzetünket, amely a lap alján érhető el.