A mesterséges intelligencia, mint a 24 órás személyre szabott tanulótárs

  • Fegyverneki Gergőa debreceni Bűvösvölgy oktatója, oktatásmódszertani könyvek szerzője, egy kisfiú édesapja
  • Olvasási idő:
    8 perc
    Közzétéve:
    2025. május 27.

A mesterséges intelligencia (MI) berobbanása a tanulásban is új utakat és lehetőségeket hozott. Az MI alkalmazásaival hatékonyabbá tehetjük a tanulási folyamatokat. Lényegében olyan virtuális tanárrá vagy tanulótárssá alakíthatjuk, aki a nap 24 órájában rendelkezésünkre áll, hogy alkalmazkodva erősségeinkhez és fejlesztendő területeinkhez segítsen a személyre szabott tanulásban, például esszé megírásában, egyenletmegoldásban, idegennyelvek elsajátításában, vagy akár a hatékony időbeosztás és megfelelő tanulástechnika kialakításában. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a technológia bár gyorsabbá, jobbá, sőt élvezetesebbé teheti a tanulást, de soha nem helyettesíti teljesen az emberi erőfeszítéseket. Nem is mondhatunk le agyunk folyamatos karbantartásáról egy folyamatosan fejlődő világban.

De mire használhatjuk az MI-t?

Bizonyára sokan gondoltunk már arra, hogy milyen jó lenne megkérni valakit, hogy magyarázza el egyszerűbben, mi is az a kovalens kötés vagy miről kellene pontosan írni a Szent István államalapító tevékenységét bemutató történelem esszében. Az MI-nek köszönhetően most már ezt a nap 24 órájában bármikor megtehetjük, ha beírjuk a kérdésünket, kérésünket: ötletek gyűjtése, bonyolult szövegek egyszerűsítése, összefüggések érthető elmagyarázása, szókincsbővítés, adatbázisok kiértékelése, prezentáció, illusztrációs kép vagy videó készítése, esszéírás, tolmácsolás, nyelvtanulás.

Gyorsasága mellett az MI előnye abban rejlik, hogy képes figyelni a tanulók érdeklődését, tanulási tempóját, tanulási szokásait, erősségeit és gyengeségeit, így nagyon hamar képessé válik személyre szóló válaszokat generálni.

Alkalmazkodás a felhasználókhoz

Az adaptivitás, az adaptív tanulási környezet azt jelenti, hogy az MI alkalmazkodik az őt segítségül hívó tanulók tanulási igényeihez és képességeihez. Az MI-alapú tanulással már mindenki találkozott, aki kipróbálta a nyelvtanulást segítő Duolingo alkalmazást. A beépített mesterséges intelligencia képes elemezni a diákok tanulási szokásait és teljesítményét, majd ezek alapján személyre szabott, adaptív tanulási terveket készít. Olyan ez akár egy személyreszóló edzésterv: figyelembe veszi a diákok erősségeit és gyengeségeit, ezért mindenki a saját tempója szerint haladhat. Ez az adaptív, felhasználóhoz igazodó tanulási forma segíthet a tanulási nehézségek leküzdésében és a speciális területekre fókuszáló tehetséggondozásban is, végső soron a hátrányok kompenzálásában és a tanulási esélyegyenlőség előremozdításában. Az MI gyorsan képes visszajelzést adni a teljesítményről, így lehetőséget ad az azonnali javításra és fejlődésre.

Tanulni és tanítani

A mesterséges intelligencia önmagában se nem jó, se nem rossz. A felhasználókon múlik, mikor, mire használjuk. Bár segíthet az információk megtalálásában, tanulási projektekek megtervezésében és elkészítésében, gyorsabbá és hatékonyabbá teheti a tanulást, a természetes intelligenciát nem tudja kiváltani. Segítségül hívhatjuk egy fogalmazás vagy matematikafeladat megoldásában, de nem érdemes megúszni, hogy ezt a kölcsönkapott tudást végső soron a sajátunkévá tegyük, ha fenn akarunk maradni. Ugyanakkor nekünk is folyamatosan tanítani kell az MI-t, hogy minél nagyobb segítségünkre tudjon lenni.

Mesterséges intelligencia alapú tanulási platformok:

  • Khan Academy – Személyre szabott tanulás matematikából, természettudományokból és más tantárgyakból.
  • Duolingo – MI-alapú nyelvtanulás, amely alkalmazkodik a felhasználó fejlődéséhez.
  • Quizlet – Intelligens kártyák és tesztek a hatékony ismétléshez.
  • ChatGPT & Socratic by Google – Intelligens tanulási asszisztensek kérdések megválaszolásához.
  • Notion AI & Todolist – MI-alapú jegyzetelés és időmenedzsment a hatékonyabb tanulás érdekében.
  • Grammarly & Turnitin – Automatikus szövegjavítás és plágiumellenőrzés.
  • Kahoot! – Játékos tanulási élmény interaktív kvízekkel.

ai

Prompt a “lelke” mindennek

Ahhoz persze, hogy az AI jó válaszokat írjon vagy megfelelően készítse el a prezentációt, jól kell tudnunk tőle kérdezni és kérni. Ehhez elengedhetetlen megtanulni jó promptokat írni. Mint ahogy régen a könyvtárak fiókos katalógusaiban is jól kellett tudni kereseni vagy a Google hatékony kereséséhez meg kellett találni a megfelelő kereső szót,ugyanúgy az MI-nél tudnunk kell eredményesen promptolni. A promtolás megtanulásában és a megfelelő kérdés feltételében is lehet használni az MI-t, azaz akár arról is kérdezhetjük nyugodtan hogyan használjuk megfelelően.

Dr. Rab Árpád, digitáliskultúra-szakért, jövőkutató:

A promptok a kérdések és kérések, amiknek megválaszolását várjuk a géptől. Ilyen az például, hogy rajzolj nekem egy képet hegyekkel és fenyőkkel, vagy hogy foglald össze nekem az e-learning oktatás legfontosabb jellemzőit. A nyelvi modellek azt tették lehetővé, hogy emberi kéréshez hasonlóan fogalmazzunk, és ezt a mesterséges intelligencia igyekszik megérteni, átformálja programkódra, ezt lefuttatja, az eredményt pedig visszafordítja általunk könnyebben fogyasztható, összetett válasszá. Ez a jellemző sokkal kényelmesebbé és emberközelibbé teszi az informatika használatát. Nem lépések sorozatán keresztül végzel el egy feladatot (az előbbi példánál maradva kikeresni a tíz legnépszerűbb e-learning cikket, utána ezeket elolvasni, összegezni és leírni), hanem ezeket a lépéseket a gép állítja össze kérdésünk alapján, a kérdés megértése segítségével specifikál, és legjobb tudomása szerinti statisztikailag generált választ odakészíti elénk.

Kényelme és jelentős segítségnyújtását azonban okosan kell használnunk, pont azért, mert a kérdésünk alapján ő specifikál, a pontos lépésekbe, adatokba nem látunk bele, csak a végeredmény látunk. Ezért promptolás esetén két főszabályt nagyon fontos szem előtt tartanunk:

1. minél okosabban, pontosabban kérdezel, annál okosabb és pontosabb választ kapsz

2. egy prompt nem prompt, kérdezzünk, beszélgessünk, vitatkozzunk, keressünk alternatívákat.

A mesterséges intelligencia egy gép, ami értelmezi a kapott feladatot, és elvégzi. Nem fog szólni, ha valamiben bizonytalan, vagy ha valaminek még utána lehetne olvasni, vagy hogyha nagyon érdekes dolgok rejtőznek még a lehetőségek között. Amire nem kérdezünk rá, nem kapunk választ sem.

Ezért az első, hegyvidéki tájat megrajzoló képnél, ha csak annyit kérünk, hogy legyenek rajta hegyek és fenyők, akkor teljesen maga szellemében értelmezi a kérdést, és rajzol képet. Ha például azt kérem tőle, hogy rajzolj egy tájképet, a képen legyen nyár, három gomolyagfelhő legyen az égen, négy hegycsúcs, az egyik teteje legyen havas, legyenek rajta fenyők, ezek legyenek fenyőfák, és legyenek csak a hegycsúcsok tövében, legyen a képen egy kanyargós bicikliút, egy kis patak, a kép legyen impresszionista stílusú, akkor ezt a feladatot végzi el, és egyedibb, illetve a képzeletünkben felvillanó képhez közelebbit kapunk. Amikor megrajzol egyet, kérjünk tőle bátran két másikat is, nézzük meg, melyik tetszik jobban. Nyugodtan kérjük meg arra, hogy most ne impreszionista kép legyen, hanem szürrealista. Látni fogjuk, hogy új képeket generál, néha egyes kéréseinket félreértelmezi vagy nem teljesíti, de minél pontosabb a kérés, annál hasznosabb számunka az eredmény. Kísérletezni azért is hasznos, mert jobban kirajzolódik előttünk, hogy nem egy művész ember, hanem egy statisztikai gép van a felület túloldalán.

Ugyanígy, amikor a második példa esetében az e-learning jellemzőire kérdezünk rá, hasznos és pontos minél több részletet pontosítani, illetve visszakérdezni. Kérjük meg arra, hogy az e-learning jellemzőit nyilvános forrásokból elérhető szakcikkek alapján foglalja össze, kérjek meg, hogy ezeket a forrásokat, amiket használ, tüntesse fel. Kérjek meg először tíz szakcikkel, utána kérjük meg, hogy másik tíz szakcikkben is keressen. Kérdezzünk rá egyes mondatokra, hogy biztos ebben, milyen forrás alapján állítja? Az e-learning nagyon tág téma, kérdezzük végig egyenként a rész témákat, mik az e-learning jellemzői a tanárok szemszögéből, a diákok szemszögéből, a fejlett országokban stb. stb. Amikor tudást nyerünk ki, mindig kérjük meg, hogy tüntesse fel a forrásait, ezekre klikkeljünk rá. Kiderülhet, hogy a visszakérdezésünkre azt mondja, hogy nem biztos, tévedett, vagy a forrásra ráklikkelve kiderül, hogy az a weblap már nem is elérhető. Szűrjük ki a figyelmetlenségeit, így is sokkal rövidebb idő alatt sokkal nagyobb tudásmennyiséget feldolgozva tudunk tájékozódni.

A fenti példákból az is világossá válik, hogy azok, akiknek van háttértudásuk, szakértelmük, kreativitásuk, elképzeléseik, akik jól tudnak beszélgetni, érvelni, vitázni, sokkal jobb eredményekhez jutnak ugyanazon mesterséges intelligencia segítségével, mint hozzá nem értő társaik.