A mesterséges intelligencia, mint a 24 órás személyre szabott tanulótárs

A mesterséges intelligencia (MI) berobbanása a tanulásban is új utakat és lehetőségeket hozott. Az MI alkalmazásaival hatékonyabbá tehetjük a tanulási folyamatokat. Lényegében olyan virtuális tanárrá vagy tanulótárssá alakíthatjuk, aki a nap 24 órájában rendelkezésünkre áll, hogy alkalmazkodva erősségeinkhez és fejlesztendő területeinkhez segítsen a személyre szabott tanulásban, például esszé megírásában, egyenletmegoldásban, idegennyelvek elsajátításában, vagy akár a hatékony időbeosztás és megfelelő tanulástechnika kialakításában. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a technológia bár gyorsabbá, jobbá, sőt élvezetesebbé teheti a tanulást, de soha nem helyettesíti teljesen az emberi erőfeszítéseket. Nem is mondhatunk le agyunk folyamatos karbantartásáról egy folyamatosan fejlődő világban.
De mire használhatjuk az MI-t?
Bizonyára sokan gondoltunk már arra, hogy milyen jó lenne megkérni valakit, hogy magyarázza el egyszerűbben, mi is az a kovalens kötés vagy miről kellene pontosan írni a Szent István államalapító tevékenységét bemutató történelem esszében. Az MI-nek köszönhetően most már ezt a nap 24 órájában bármikor megtehetjük, ha beírjuk a kérdésünket, kérésünket: ötletek gyűjtése, bonyolult szövegek egyszerűsítése, összefüggések érthető elmagyarázása, szókincsbővítés, adatbázisok kiértékelése, prezentáció, illusztrációs kép vagy videó készítése, esszéírás, tolmácsolás, nyelvtanulás.
Gyorsasága mellett az MI előnye abban rejlik, hogy képes figyelni a tanulók érdeklődését, tanulási tempóját, tanulási szokásait, erősségeit és gyengeségeit, így nagyon hamar képessé válik személyre szóló válaszokat generálni.
Alkalmazkodás a felhasználókhoz
Az adaptivitás, az adaptív tanulási környezet azt jelenti, hogy az MI alkalmazkodik az őt segítségül hívó tanulók tanulási igényeihez és képességeihez. Az MI-alapú tanulással már mindenki találkozott, aki kipróbálta a nyelvtanulást segítő Duolingo alkalmazást. A beépített mesterséges intelligencia képes elemezni a diákok tanulási szokásait és teljesítményét, majd ezek alapján személyre szabott, adaptív tanulási terveket készít. Olyan ez akár egy személyreszóló edzésterv: figyelembe veszi a diákok erősségeit és gyengeségeit, ezért mindenki a saját tempója szerint haladhat. Ez az adaptív, felhasználóhoz igazodó tanulási forma segíthet a tanulási nehézségek leküzdésében és a speciális területekre fókuszáló tehetséggondozásban is, végső soron a hátrányok kompenzálásában és a tanulási esélyegyenlőség előremozdításában. Az MI gyorsan képes visszajelzést adni a teljesítményről, így lehetőséget ad az azonnali javításra és fejlődésre.
Tanulni és tanítani
A mesterséges intelligencia önmagában se nem jó, se nem rossz. A felhasználókon múlik, mikor, mire használjuk. Bár segíthet az információk megtalálásában, tanulási projektekek megtervezésében és elkészítésében, gyorsabbá és hatékonyabbá teheti a tanulást, a természetes intelligenciát nem tudja kiváltani. Segítségül hívhatjuk egy fogalmazás vagy matematikafeladat megoldásában, de nem érdemes megúszni, hogy ezt a kölcsönkapott tudást végső soron a sajátunkévá tegyük, ha fenn akarunk maradni. Ugyanakkor nekünk is folyamatosan tanítani kell az MI-t, hogy minél nagyobb segítségünkre tudjon lenni.
Mesterséges intelligencia alapú tanulási platformok:
- Khan Academy – Személyre szabott tanulás matematikából, természettudományokból és más tantárgyakból.
- Duolingo – MI-alapú nyelvtanulás, amely alkalmazkodik a felhasználó fejlődéséhez.
- Quizlet – Intelligens kártyák és tesztek a hatékony ismétléshez.
- ChatGPT & Socratic by Google – Intelligens tanulási asszisztensek kérdések megválaszolásához.
- Notion AI & Todolist – MI-alapú jegyzetelés és időmenedzsment a hatékonyabb tanulás érdekében.
- Grammarly & Turnitin – Automatikus szövegjavítás és plágiumellenőrzés.
- Kahoot! – Játékos tanulási élmény interaktív kvízekkel.
Prompt a “lelke” mindennek
Ahhoz persze, hogy az AI jó válaszokat írjon vagy megfelelően készítse el a prezentációt, jól kell tudnunk tőle kérdezni és kérni. Ehhez elengedhetetlen megtanulni jó promptokat írni. Mint ahogy régen a könyvtárak fiókos katalógusaiban is jól kellett tudni kereseni vagy a Google hatékony kereséséhez meg kellett találni a megfelelő kereső szót,ugyanúgy az MI-nél tudnunk kell eredményesen promptolni. A promtolás megtanulásában és a megfelelő kérdés feltételében is lehet használni az MI-t, azaz akár arról is kérdezhetjük nyugodtan hogyan használjuk megfelelően.