Mesterséges intelligencia az oktatásban: hogyan lehet az MI-t a hatékonyabb tanulás szolgálatába állítani?

  • Dr. Szandi-Varga Péterkülsős szakértő, egyetemi adjunktus
  • Olvasási idő:
    8 perc
    Közzétéve:
    2024. július 15.

Napjainkban már egyre inkább elkerülhetetlen, hogy beszéljünk a mesterséges intelligencia (a továbbiakban: MI) oktatásban betöltött szerepéről. Most a diákok szemszögéből nézve vizsgáljuk meg, az MI oktatásban való alkalmazhatóságának lehetőségeit. 

mi1

Ne legyünk naívak! Amióta van oktatás és ahhoz kapcsoltan ellenőrzés, értékelés, azóta jelen vannak különféle módszerek is a számonkérés teljesítésének megkönnyítése céljából. Ennek elérése érdekében számos kreatív megoldást találtak már ki az évszázadok alatt. A Generatív MI-k közül, a nagy nyelvi modellek, melyek szövegeket generálnak, mint például a ChatGPT vagy a Gemini, igen meggyőzően tudnak esszéket írni. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a modellek képesek ugyan szöveget generálni, amelyek jól is hangoznak, azonban nem feltétlenül van értelmük, vagy nem minden esetben igazak. Ez azért van, mert az MI nem érti a szavak és mondatok közötti mélyebb nyelvi kapcsolatokat, és nem tud következtetéseket levonni a szövegből, csak mintákat követ, illetve statisztikai eszközökkel kombinál.  Ennek ellenére sok olyan területe van a tanulásnak, melyen igen jól alkalmazhatóak lehetnek.

Lássunk pár konkrét példát arra, hogy a közelmúltban megjelent ChatGPT-4o hogyan is segítheti az otthoni tanulást:

mi2

  • Összefoglalók készítése: hosszú, egybefüggő szövegekből, mint pl. cikkekből, vagy könyvekből rövid, tömör összefoglalókat tud alkotni, a lényegkiemelés gyakoroltatása érdekében. Ezt ez a verzió már képekről is képes megoldani, tehát, ha egy tankönyvi oldal van lefényképezve és feltöltve, az azon lévő információt képes értelmezni és adott esetben elmagyarázni, egyéb példákkal alátámasztani, egyszerűsíteni, vagy éppenséggel az elmélyülést segítendő tud ajánlani szakirodalmat és további forrásokat a témában.
  • Fordítások: különböző nyelveken íródott cikkekről, könyvekről, honlapokról tud fordítást készíteni, így ellenőrzésre, szókincsbővítésre is kiválóan alkalmasak.
  • Szöveg generálása: ez az a funkció melyre a legtöbben használják, pl. esszék, prezentációk szöveges elemeit képes nagyon hatékonyan előállítani, illetve a megírt esszék stílusának finomításában, választékosabbá tételében tudnak segíteni. Ha egy dolgozatot több időpontban írtunk, annak stílusa kissé el fog ütni, pláne, ha más-más forrás felhasználásával írtuk. Ennek összefésülésében is segítséget nyújthat az MI.
  • Ötletelés: segíthetnek új ötleteket generálni egy adott témában, például, hogy hogyan szemléltethető egy jelenség, mit lehet kezdeni vele és ezzel az eszközzel. Egy feltöltött képről meg tudja mondani nagy valószínőséggel, hogy milyen beállításokkal készült.
  • Különböző nézőpontok: egy téma, egy jelenség különböző nézőpontokból való megközelítésében is segítséget nyújthat, ami igen hasznos a kritikai gondolkodás fejlesztésében, egy vitára való felkészülésben, mások nézőpontjának megértésében.
  • Problémamegoldás: egy konkrét probléma, projektfeladat megoldási algoritmusának, lépéseinek megtervezésénél is segítségül hívhatjuk. Az MI nagyon jó az adatgyűjtés és adatelőkészítés, az adatok elemzése, az azokból való következtetések levonása és javaslatok megfogalmazása, generálása terén.
  • Nyelvtanulás: idegen nyelven párbeszédet lehet folytatni vele különböző tudásszinteken. Alkalmas arra is, hogy az esetleges nyelvtani, vagy stílushibákat javítsa, azok gyakorlására feladatokat javasoljon.
  • Beszéd és hallgatás: mivel különböző nyelveken tud beszélni és megérti a beszélt nyelvet, segíthet a diákoknak a kiejtésük csiszolásában.
  • Gyakorlás: kreatív feladatokat, példákat tud javasolni, melyek a begyakorlást, mélyebb megértést képesek segíteni. A természettudományos problémákat több szemszögből, másképpen tudja elmagyarázni. Matematikai típusfeladatokra tud több példát generálni és azok megoldásait levezetni. Emellett ezekhez tud gyakorlati példákat is hozni az élet különböző területeiről. 

A jelenleg elérhető generatív MI-k egy része már „rá van engedve” az internetre, így a világról való információi igen széles körűek, viszont még sok esetben téved, vagy kihagy lényeges elemeket a válaszaiból. Ebből következően két dolgot kell nagyon észben tartani, amikor használjuk őket: az egyik, hogy jól, pontosan kérdezzünk tőle, a másik, hogy ellenőrizzük le válaszait! Viszont ellenőrizni csak akkor tudjuk, ha van előzetes tudásunk az adott témában. Fontos, hogy mindig több forrásból tájékozódjunk, ne hagyatkozzunk feltétlenül az MI válaszaira.

mi4

A fejlődés az MI-k terén szédítően gyors és jelen pillanatban nem látszik a tempó lassulása. A jövő itt van, világunk változik és változni is fog. Csak rajtunk múlik, hogy a technológia adta lehetőségekkel hogyan, miként élünk, és hogyan használjuk fel azt a saját magunk, és a társadalom javára.

A cikkben használt illusztrációkat  a DALL·E készítette (minden hiányosságával és hibájával együtt) a cikk szövegének alapján.

Dr. Rab Árpád, digitális kultúra szakértő, jövőkutató:

A generatív mesterséges intelligenciák rendkívül hasznosak az egyéni képességek kibontakoztatásában, képességek pótlásában, hiszen ezért fejlesztették őket. Ha valaki jó valamiben, és okosan használja, sokkal jobb tud lenni. Ha valakinek egy képessége hiányzik, jól ki tudja pótolni a meglévőket, ezzel erősítve magát. De ne feledjük, ezek a tudások mind kölcsönvett tudások, törekedjünk arra, hogy az alkalmazás során belső tudássá alakítsuk őket. És azt se feledjük, hogy könnyebb esetleg az iskolai kihívásokat kicselezni, de ez a tudása mindenkinek meglesz a jövőben, és jövendő munkaadóink azt fogják majd kérdezni, hogy mi az, amit ezen túl, e mellett tudunk. Nem pótolja a tudást, csak képessé tesz. És felnőtt életünkben majd nekünk kell választ adni arra, hogyan tudjuk okosan használni, vagy miben vagyunk jobbak, mint a gépi rendszerek.