Hogyan lehet digitális módszerekkel izgalmasabbá tenni az olvasást?

  • Lukács Pankaiskolapszichológus
  • Olvasási idő:
    10 perc
    Közzétéve:
    2024. október 14.

Egy jó könyv elolvasása olyan, mint egy izgalmas kaland, amiben bármelyik pillanatban felfedezhetünk egy új világot, új szereplőket, kalandokat. Nem csak szórakozás, hanem egy remek eszköz a gyerekek fejlődéséhez. Miért? Mert segít abban, hogy jobban megértsük a körülöttünk lévő világot, bővíti a szókincsünket, és fejleszti a problémamegoldó képességeinket is. Ráadásul valóságos fitneszprogram az agynak – edzi a koncentrációs képességet, a szövegértést és a memóriát, ezáltal segít egyfajta mélyebb, fókuszáltabb figyelmet kialakítani a fiatalabb korosztály számára.

De mi történik, ha a gyerekek a könyvek helyett inkább a telefonhoz vagy a tablethez nyúlnak? Nos, ebben nincs semmi meglepő, hiszen a digitális világ rengeteg színes és izgalmas élményt kínál, így nem kell választanunk a kettő között! Az okoseszközök és az olvasás összekapcsolása ugyanolyan vonzóvá teheti a könyveket, mint bármelyik videójáték.

Az alábbiakban felsorolunk pár módszert, hogyan is történhet mindez:

Gamifikáció, azaz játékosítás

Képzeld el, hogy minden elolvasott oldal után pontokat gyűjthetsz, jelvényeket szerezhetsz, vagy akár versenyeket is nyerhetsz. Ugye, hogy egyből izgalmasabb a feladat? Pontosan ezt kínálja a gamifikáció. Egyre több olyan olvasási alkalmazás létezik, amely abban segít, hogy értékeljük és jutalmazzuk a gyerekek által elolvasott könyveket, sőt, akár a barátokkal is összemérhetik az olvasási teljesítményüket. Ezáltal az olvasás nem egy unalmas feladat, sokkal inkább egy érdekes kihívás lesz.

Interaktív e-könyvek és alkalmazások

Mi lenne, ha a könyvek szereplői életre kelnének, vagy mi magunk dönthetnénk el, merre haladjon a történet? Az interaktív e-könyvek pontosan ezt a lehetőséget kínálják! A gyerekek nemcsak olvasnak, hanem részt vesznek a történetben, hangok és animáció segítségével életre kelthetik a mesét, irányíthatják az eseményeket. Mintha könyv és játék keveréke lenne – az eredmény pedig egy izgalmas, magával ragadó olvasási élmény.

Virtuális olvasóklubok és közösségek

Az olvasást sokan magányos tevékenységnek gondolják, pedig a könyvek közösségi élményt is nyújthatnak. Rengeteg személyes, de akár online olvasóklub létezik, ahol a gyerekek megoszthatják egymással az elolvasott könyvekről szóló tapasztalataikat, beszélgethetnek a karakterekről vagy javasolhatnak új olvasmányokat. Ez nemcsak szórakoztató, de egy remek lehetőség arra is, hogy a fiatalok tanuljanak egymástól, és felfedezzenek új történeteket.

Praktikus tippek a digitális olvasási kalandokhoz

Applikációk

Találhatunk manapság olyan applikációkat is, mint a Reading Eggs vagy az Epic!, ahol a gyerekek játékosan olvashatnak, jutalmakat szerezhetnek, nem mellesleg az angoltudásukat is gyarapíthatják. Előbbi játékos módon tanítja meg az alapvető olvasási készségeket, míg utóbbi egy hatalmas digitális könyvtárat kínál a gyerekeknek, ahol pontokat lehet gyűjteni az elolvasott könyvekért. Létezik magyar fejlesztésű alkalmazás is, a Bookr Kids Mesetár: Itt interaktív mesekönyveket olvashatunk, interaktív feladatokkal, hangeffektekkel és animációkkal fejlesztik a kicsik olvasási képességeit, és tartják fenn érdeklődésüket, motivációjukat.

Olvasási kihívások

Indíts otthon olvasási kihívásokat! Például ki tud elolvasni több fejezetet egy hét alatt? A jutalom lehet valami apróság, vagy akár egy közös családi program. Bár ezek elsőre kívülről érkező motivációs források, apránként maguktól is motiválttá válnak a gyerekek az olvasáshoz. Az olyan platformok, mint a Goodreads, remek eszközök lehetnek, ha szeretnénk olvasási kihívásokat indítani. Itt a gyerekek követhetik, mit olvastak, és ajánlhatnak egymásnak könyveket. Magyar nyelvű kihívásokhoz remek választás a Moly.hu, amely szintén olvasói közösséget épít, és lehetőséget ad saját kihívások indítására vagy mások kihívásainak teljesítésére.

Történet alapú játékok

Léteznek olyan játékok, amelyek kifejezetten az olvasásra építenek. Ilyen például a Minecraft Education, ahol a történetmesélés és a játék összefonódik, így észrevétlenül olvashatnak a gyerekek. A magyar nyelvű játékok között a DiBook digitális könyvesbolt kínál történet alapú interaktív könyveket,ahol játék közben befolyásolhatják a történetek alakulását.

Hangoskönyvek

Azoknak, akik még küzdenek a gyors olvasással, vagy figyelmük könnyebben leköthető, ha hallás útján fogadnak be egy történetet, a hangoskönyvek remek alternatívát nyújtanak. Az Audible széles választéka angol nyelvű tartalmakat kínál, azonban a Spotify platformon magyar nyelvű, gyermekeknek szóló hangoskönyvek is fellelhetőek. Ezek közé tartoznak például Janikovszky Éva, Móra Ferenc vagy Lázár Ervin meséi, valamint különböző mesegyűjtemények.

Jól látható tehát, hogy a digitális technológia segítségével könnyen be lehet vezetni a gyerekeket az olvasás élvezetébe, és ezzel egy új, izgalmas dimenziót nyitni számukra. Az olvasás ezáltal valódi utazás lehet, ahol minden fejezet új kalandot jelent.