Ellenőrző lista: Mire érdemes figyelni, ha a gyerek online játszik?

  • Csernáth Balázsa debreceni Bűvösvölgy oktatója
  • Olvasási idő:
    3 perc
    Közzétéve:
    2021. szeptember 3.


Bár az online gaming tartalmas kikapcsolódás is lehet, hoz magával rizikókat, melyekkel érdemes tisztában lenni. Írtunk pár tanácsot a pozitív fejlődést támogató játékélmény elősegítéséhez:

Szerezzetek közös élményeket, építsétek a szülő-gyerek viszonyt!
A szülők átlagosan napi 7 percet beszélnek a tinédzser korú gyerekeikkel. Ezt okozhatja például a közös téma hiánya, a generációs szakadék vagy a túlhajszoltság. A gyerekek hobbija utáni érdeklődés közös témák kialakulására ad lehetőséget. Néha ülj le a játszó gyerek mellé, és figyeld meg, miként is kommunikálnak a játékosok az adott online játék közegében. Ha van rá lehetőséged, játssz együtt a gyerekeddel, vagy bíztasd rá, hogy lehetőleg előre megszervezett csapatban, a barátaival induljon el játszani. 

Légy tisztában a sértő nyelvezettel!
A legtöbb online játék lehetőséget ad minden játékos számára az írott, esetenként szóbeli verbális kommunikációra is. Így a fiatalok könnyen találkozhatnak sértő nyelvezettel, csúnya szavakkal, vagy online bullying áldozatává is válhatnak. Online kommunikáció közben a játékosok gyakorta vezetik le belső feszültségüket olyanokon, akik akár több országgal arrébb laknak, és még az arcukat se látják. Akár a legapróbb összetűzések miatt is könnyűszerrel illetnek másokat olyan visszaszólásokkal, mint például a “kys” (kill yourself - öld meg magad). Ha a gyereket látszóan és/vagy hallhatóan megviseli az online ellenségeskedés, tudassuk vele, hogy minden játék ad lehetőséget arra, hogy kikapcsolja a kommunikációs csatornákat. Le lehet némítani a többi játékost, el tudja tüntetni a chatet. Sok fiatalnál ez átmehet büszkeségi kérdésbe, mintha ezzel elmenekülne a támadó elől. Ilyenkor meg lehet vele vitatni, hogy a büszkesége vagy a mentális állapota-e a fontosabb számára. Ha vonakodik, kérjük meg, hogy legalább pár játék erejéig próbálja ki, milyen az élmény kikapcsolt chattel.

Nem mindenki az, akinek mondja magát.
Tudassuk a gyerekkel, hogy semmilyen esetben se adjon meg magáról személyes információkat, fontos adatokat. Ingyen semmi nincs, a játékfejlesztők és a support team sohasem kér hasonló információkat, idegeneknek pedig nincs közük a magánéletünkhöz. Sokan alattomos trükkökkel próbálják megszerezni a gyerekektől a felhasználói fiókjukat, mások kompromittáló információkra vadásznak. Érdemes tudni azt is, hogy az interneten könnyű ismerősöket szerezni, de különbséget kell tenni a barát és a netes haver között. Születhetnek játék közben is életreszóló barátságok, de a legtöbb embert a barátlistájáról valójában nem ismeri.

Bizonyos játékok játékon belüli tartalmak vásárlására biztatnak.
Érdemes tudni, hogy sok játék “Pay to play” (pár óra beetető játék után fizetned kell ahhoz, hogy tovább játszhass) vagy “pay to win” (fizetned kell ahhoz, hogy tovább vagy gyorsabban tudj haladni) stratégiákat alkalmaz. Ha a gyerek nem elég tudatos, magas számlákat halmozhat fel, rövid időn belül. Pár értékelés átolvasása után könnyű kideríteni, hogy ténylegesen mennyibe fog fájni az embernek a kinézett játék.

Tudasd a gyerekeddel, mi az a "tilting", és hogyan tudja elkerülni!
A “kompetitív” (csapat a csapat ellen típusú) játékokban gyakran előkerül a “tilting” mint győzelemre vezető stratégia. Ez annyit jelent, hogy a játékosok sértő kommentekkel illetik az ellenséges csapat játékosait, ezzel kizökkentve őket a koncentrációból. Negatív mentális állapotot idéznek elő a másik félben, így segítik saját magukat győzelemre. A gyerekek könnyen magukra veszik az ilyen jellegű sértéseket, és hamar rászoknak hasonló támadó magatartásra. Emlékeztessük a gyereket, hogy mindenkit le lehet némítani a játékokban, nem éri meg ismeretlenek miatt egy videójátékban idegeskedni! Ha neki rosszul esik, figyeljen arra, hogy ő se viselkedjen így!

A felügyelet nélkül hagyott gyerekek előbb-utóbb elkezdenek az életkoruknak nem megfelelő játékokkal játszani.
Itt elsősorban a nem megfelelő játékos közegből adódhat probléma, az idősebb játékosok köreiben mindig is negatív jelzőként kerül elő a “gyerek” címszó. Igyekezz képben lenni, mivel tölti szabadidejét a gép előtt a gyereked!

Az online meccsek nem megállíthatók.
Ha a játékos meccs közben lép ki, büntetést róhat ki rá a rendszer, és úgy érezheti, hogy cserbenhagyta a csapatát, elrontotta az élményt az összes játékos számára. Ha a gyerek “Bocsi, anyu, most nem tudok kilépni, ezt még lejátszom, mindjárt megyek enni/segíteni!” hangzatú mondatokkal jön, érdemes kivárni azt a 10-15 percet, csak kössük a lelkére, hogy legyen tisztességes, és ne kezdjen bele még egy meccsbe. Ha a szülő megértő, a gyerek is nyitottabb és együttműködőbb lesz.

Mi az a "smurfing", és hogyan hathat a gyerekem lelki állapotára?
A smurfing az a jelenség, amikor egy ügyesebb, tapasztaltabb játékos egy, a valós rangjánál alacsonyabb szinten álló játékfiókot használ. Ezáltal olyan játékosokkal fogja összedobni a rendszer, akiket könnyedén legyőz. Ez éppenséggel nem csalás, de tisztességtelen taktika. Kompetitív játékokban a gyerekek gyakran találkozhatnak “smurfökkel”, és a szintek közötti különbség, a negatív mentális hozzáállás beleteheti a gyereket egy játékon belüli vesztes sorozatba. Néhány gyerek ezeket a szituációkat nem tudja felismerni, a vereséges sorozatot pedig nehezen tudja megemészteni. Ha az életben is sikertelenségek érik, könnyen érezheti azt, hogy “én még ebben se vagyok jó”. Érdemes ezeket megelőzni, de ha a gyerek beleesett, beszéljük meg vele, mik okozhatnak efféle vesztes szériákat, és ha nem esik jól neki a játék, akkor tartson szünetet, lehetőleg minél előbb. Koncentráljon más dolgokra, életbeli hobbikra, az iskolára, és csak akkor üljön vissza játszani, ha javult a kedve és a teljesítménye.