Digitális szülőség: szabályok a gyerekek kütyüzéséhez

  • Deliága Évagyermekpszichológus
  • Olvasási idő:
    7 perc
    Közzétéve:
    2021. április 23.

Szülőként sokszor hallhattuk már, hogy milyen fontos a határok, keretek szabása gyermekeink számára. Nem ehetnek édességet ebéd előtt, időben feküdjenek le, az időjárásnak megfelelő ruhában mehetnek csak ki: hát ez könnyű! Egész jól tesszük a dolgunkat, gondolhatnánk.

Az okoseszközök térhódításával azonban észrevétlenül szűrődik be a családok életébe a képernyő minden formája: televízió, okostelefon, tablet, számítógép, videójáték. Erre vonatkozóan a mostani szülőgenerációnak nincs és nem is lehet mintája, hiszen ezen eszközök térhódítása az utóbbi 5-10-15 évre tehető. A „mi időnkben” még gyerekeknek való tv-műsor sem volt mindennap, most pedig már az egyéves is tudja, hogy a kis ujjával böködve hogyan tudja irányítani az érintőképernyős okoseszközt, amellyel a világháló összes tartalmát elérheti. Hol lehet az egészséges határa annak, hogy ne tartsuk a gyereket a sötét középkorban, de ne is csináljunk belőle képernyőfüggőt 5 éves korára?

Különösen aktuális a kérdés most, hogy a digitális oktatással kötelezően a mindennapok részévé vált az okoseszköz.

Gyermekpszichológusként látom a családi szokásokat, melyek oda vezetnek, hogy kétségbeesett szülők keresnek fel, mert a 4 éves gyerek kezelhetetlenné válik, ha nem engedik meg neki, hogy több mesét nézzen; vagy mert a 10-12 éves gyerekük legszívesebben napi 5-8 órát ülne a számítógépes játék előtt; vagy éppen azért, mert tinédzser fiuk vagy lányuk egész nap az okostelefonon lóg, ki sem lehet könyörögni a kezéből.
Hogy jutnak el ezek a családok ide? Nyilvánvalóan egy folyamatról van szó, amely szinte totyogós kortól kezdődik. Onnan, hogy az egy-másfél éves használhatja rendszeresen a szülők okostelefonját. A 2,5 éves órákig nézhet mesét. A 4 éves önállóan szörfözik a Youtube-on, mesét keresve magának. A 7 éves okostelefont kap karácsonyra. A 8 évesnek saját tv-je van a szobájában, amit órákig nézhet egyedül naponta. A 12 éves felhasználói szokásairól mit sem tudnak a szülők, fogalmuk sincs, mit csinál órákig a számítógépen.

Ők elhanyagoló szülők gyerekei lennének?

Korántsem gondolom ezt! Sokkal inkább arról van szó, hogy a szülőknek nincs mintájuk arra, hogy hogyan is kéne kereteket szabni az okoseszköz-használatnak. Rövid távon gyümölcsöző engedményeket tesznek: hadd nézze a gyerek a tv-t, addig is lefoglalja magát egyedül; hadd játsszon apa telefonján, addig meg lehet nyugodtan ebédelni; hadd kapjon okostelefont, amikor annyira szeretne, és az osztálytársaknak már van. Sok esetben arról van szó, hogy kialakulatlan elképzelések mentén, vagy akár az elveikkel ellentétesen belecsúsznak a szülők a „túl engedékeny digitális szülő” szerepbe, és már csak akkor eszmélnek fel, amikor a káros következmények és a pszichés tünetek jelentkezek a gyereknél.

Tünetek

A tünetek a gyerek személyiségétől, érettségi szintjétől, és az őt ért ingerek típusától és mennyiségétől függően nagyon változatosak lehetnek. Amennyiben az alábbi tünetek valamelyikét az okoseszköz-használattal vagy képernyőnézéssel- összefüggésben saját gyermekénél is tapasztalja, érdemes lehet átgondolnia a képernyőidőre vonatkozó otthoni szabályokat a gyerek harmonikus fejlődése és a nyugodtabb családi légkör érdekében.

A gyerek nem tartja be a szabályokat, mindig többet és többet akar, mérges lesz vagy sértődött, ha nem enged meg neki még több digitáliseszköz-használatot a szülő. Nehéz belátásra bírni, semmi sem elég neki. Ha enged neki, még jobban követelőzik.

Különösen a kisebb, 7 év alatti korosztályra jellemző, különösen akkor, ha nem tisztázott ideig nézhet képernyőt. Amikor a szülő  számára váratlanul  jelzi, hogy ideje abbahagyni, sok kisgyerek magából kikelve, mérgesen reagál. Csapkodás, rugdosódás, kiabálás, sírás sem ritka ilyenkor.

Az egyik vezető tünetről van szó. A gyerek érdeklődése ellaposodik, korábbi hobbijait elhanyagolja, a világot unalmasnak találja. Semmi sem köti le, nem tud belemerülni egy tevékenységbe, kedvetlen, lehangolt. Hangoztatja, hogy unatkozik, ha nem gépezhet vagy tévézhet.

A passzív időtöltés, mint például a tévénézés, fokozza a gyerek agresszióját. Ennek az áll a hátterében, hogy sokféle érzelmet átél: izgalmat, félelmet, miközben a teste passzív marad. Sok inger éri akár tévénézés, akár számítógépezés közben, ami észrevétlenül fokozza a frusztrációját, amelytől önkéntelenül igyekszik megszabadulni. Ingerlékenyebb, felcsattanósabb lehet, fokozott mozgásigény jelentkezhet nála, viselkedésében szaporodnak a verbális vagy fizikai agresszió jegyei.

Főleg az óvodás korosztálynál figyelhető meg, hogy a túlzott mértékű mesenézés feldolgozása nehezítetté válik. Ez abban is megnyilvánulhat, hogy a gyerek szinte kényszeres módon érdeklődik egy mesehős iránt vagy foglalkozik egy karakterrel. Néhány gyerekre jellemző, hogy a realitás és a fantázia határai elmosódnak számára, és nem csak játékhelyzetben kéri, hogy a valódi neve helyett szólítsák XY-nak (kedvenc mesehős). Ilyenkor a gyerek nehezen kizökkenthető, és egyfolytában azt „játssza”, hogy ő hercegnő vagy éppen szuperhős. Belemerül ebbe a világba, és ellenáll, ha ebből a szülő szeretné kizökkenteni.

Tippek a fent említett tünetek kezeléséhez

A szülőknek a megfelelő keretek kialakításához és a digitális szülőség világában való eligazodáshoz érdemes az Egészségügyi Világszervezet (WHO) okoseszköz-használatra vonatkozó útmutatásait figyelembe venni. Ezeket az alapelveket ötvözve a saját javaslataimmal, gyakorlatias tanácsokat kapnak az új határok meghúzásához, ezzel a gyerek hosszú távú érdekét szolgálva.

Alkudozás ellen

Ellenszere a következetes szülői magatartás lehet. Ne adja be a derekát a kérlelésnek! Ha Ön szülőként hajthatatlan marad és betartja az ígéretét, ezt idővel a gyerek is megtanulja és elfogadja.

Végigolvasom
Dührohamok kezeléséhez

Érdemes előre tisztázni, hogy mennyi képernyőidőt kap a gyerek. Kisebb gyerekek esetében meg lehet mondani, hogy hány darab mesét nézhet meg. Nagyobbaknál percben lehet korlátozni az időtartamot.

Végigolvasom
Unalom ellen

A digitáliseszköz-használat egyfajta passzív, módosult tudatállapotot idéz elő. Sokszor nem a gyerek találja ki, hogy mit kéne csinálnia, hanem készen ömlik rá a sok inger, információ, nincs szükség kreativitásra vagy kezdeményezőkészségre eközben. Az agya hozzászokik az ingerek töméntelen mennyiségéhez, felfokozott izgalmi állapota lesz az új alapszint. Ehhez az állapothoz hozzászokik, és gyakran igényli.

Végigolvasom
Az agresszív viselkedés csökkentése

Az agresszív jelenetet tartalmazó filmek és rajzfilmek, a lövöldözős számítógépes játékok fokozzák leginkább a gyerek való életben mutatott agresszív viselkedését. Javasolt ezért a minőségi szűrés.

Végigolvasom
A fantáziába merülés helyett

Javaslom a mesei, tehát a valóságtól elrugaszkodott tartalmak teljes szüneteltetését. Három hét alatt lehetőséget kap a gyerek arra, hogy az őt addig ért élményeket elkezdje feldolgozni.

Végigolvasom

Tanácsok, javaslatok

A legfontosabb 25 gyakorlati tanácsot, teendőt szedtem listába, az első felét az iskolás kornál fiatalabb gyerekek szülei számára, a második felét az iskolás évekhez. Érdemes akár checklistként kinyomtatni, és pontról-pontra ellenőrizni.

  1. Iskoláskor előtt: 2 éves kor alatt semmi képernyő

    2 éves kor alatt ne nézzen a gyerek televíziót, sem más képernyőt.

  2. Iskoláskor előtt: nem játék

    Ne adja oda játszani okostelefonját a gyereknek, ne rögzüljön ez szokásként, mert utána nagyon nehéz lesz nemet mondani.

  3. Iskoláskor előtt: zene és mondóka

    A totyogós-ovis korosztálynak javasolt a zene- és mondókahallgatás, villódzó képek nélkül.

  4. Iskoláskor előtt: háttérzaj nélkül

    Semmilyen életkorban nem javasolt a háttértévézés, mert ez megosztja, elvonja a gyerek figyelmét, nem neki való tartalmak érhetik így.

  5. Iskoláskor előtt: időkorlát

    2 és 5 éves kor között több részletben, egyszerre maximum 25 percet nézzen a gyerek képernyőt, összesen nem meghaladva az egy órát.

  6. Iskoláskor előtt: előzetes ellenőrzés

    Szülőként mindig ellenőrizze a gyerek által nézett tartalmat, használt applikációt.

  7. Iskoláskor előtt: ne hagyjuk magyarázat nélkül

    Ha teheti, időnként nézze meg a gyerekkel együtt az adott mesét vagy filmet, kezdeményezzen beszélgetést róla, hogy biztos lehessen benne, hogy a gyerek érti, amit nézett, és nem marad benne zűrzavaros, szorongáskeltő tartalom.

  8. Iskoláskor előtt: kézenfogva

    Ne a gyerek keressen felügyelet nélkül a Youtube-on, Ön állítson be neki mesét.

  9. Iskoláskor előtt: hasznos tartalmak

    A digitáliseszköz-használat része lehet nemcsak a mesenézés, hanem a tudományos, ismeretterjesztő műsorok nézése is, illetve a fejlesztő játékok megismerése.

  10. Iskoláskor előtt: korhatárok

    Vegye figyelembe a korosztályos ajánlást, amikor tartalmat választ gyermeke számára.

  11. Iskoláskor előtt: szűrőprogram

    Rakjon szűrőprogramot a gyerek által használt eszközre, hogy kéretlen felnőtt tartalmak ne érjék el őt.

  12. Iskoláskor előtt: arányok

    A gyermek napirendje arányosan tartalmazzon mozgást, kreatív (pl. kézműves) foglalkozást és építő-, szabály-, illetve szerepjátékot. Emellett a képernyő előtt töltött idő csak pici, töredékrésze legyen a napnak.

  13. Iskoláskor előtt: előzetes megbeszélés

    Mindig tisztázzák előre, hogy mit és mennyit nézhet a gyerek.

  14. Iskoláskortól: minőség, mennyiség, arányok

    Fő szabály a keretek kialakításához: minőség, mennyiség, arányok. Ezek szabályozásával lehet elérni, hogy a gyereket ne árasszák el a nem neki való ingerek, és legyen más fontos dolog is az életében, elrugaszkodva az online világtól.

  15. Iskoláskortól: szűrőprogram (még mindig)

    Legyen a gyerek okoseszközén szűrőprogram.

  16. Iskoláskortól: ismerje a veszélyeket

    Beszélgessen el gyerekével az internet veszélyeiről.

  17. Iskoláskortól: ne veszítsük szem elől

    Legyen tisztában vele, milyen felületekre regisztrál a gyermeke, és hogy ott kikkel ismerkedik és tart kapcsolatot.

  18. Iskoláskortól: hétköznap vs. hétvége

    Hétköznap érdemes kevesebb kütyüzést engedni, mint hétvégén.

  19. Iskoláskortól: közösen kialakított szabályok

    A szabályokat a serdülővel közösen alakítsa ki, partnerként kezelve őt.

  20. Iskoláskortól: suli után "gépszünet"

    Az online oktatást követően érdemes szünetet tartani, és esetleg csak később, a pihenőidő után leülni újra a gép elé.

  21. Iskoláskortól: záróra

    Ne engedje éjszakába-hajnalba nyúlóan számítógépes vagy videójátékkal játszani kamasz gyerekét.

  22. Iskoláskortól: élet a digitálison túl

    Legyen olyan offline élettere a gyereknek, ahol sikereket érhet el, ahol szeretik, megbecsülik, ahová tartozhat, hogy ne legyen szüksége arra, hogy az online világba meneküljön.

  23. Iskoláskortól: alvás előtt már távol a képernyőtől

    Lefekvés előtt 2 órával már ne nézzen képernyőt a gyerek, mert felborítja az ébrenlét-alvás ciklusát.

  24. Iskoláskortól: közös étkezések telefonmentesen

    Étkezéskor ne legyen elől az okostelefon.

  25. Mutassunk példát!

    Szülőként gondolja át saját szokásait. Milyen példát lát Öntől kamasz gyermeke?

Emojiból sosem elég!

Van aki minden üzenetébe beilleszt egy tucatnyit, de nem csak így okozhatnak fejtörést. Az emotikonok alapvető jelentését általában a szülő is értik, de hogy a használatban milyen másodlagos jelentéssel gazdagodtak, arról a gyerekek nem mindig igyekeznek felvilágosítani őket.