Tanácsok, javaslatok

A legfontosabb 25 gyakorlati tanácsot, teendőt szedtem listába, az első felét az iskolás kornál fiatalabb gyerekek szülei számára, a második felét az iskolás évekhez. Érdemes akár checklistként kinyomtatni, és pontról-pontra ellenőrizni.

  1. Iskoláskor előtt: 2 éves kor alatt semmi képernyő

    2 éves kor alatt ne nézzen a gyerek televíziót, sem más képernyőt.

  2. Iskoláskor előtt: nem játék

    Ne adja oda játszani okostelefonját a gyereknek, ne rögzüljön ez szokásként, mert utána nagyon nehéz lesz nemet mondani.

  3. Iskoláskor előtt: zene és mondóka

    A totyogós-ovis korosztálynak javasolt a zene- és mondókahallgatás, villódzó képek nélkül.

  4. Iskoláskor előtt: háttérzaj nélkül

    Semmilyen életkorban nem javasolt a háttértévézés, mert ez megosztja, elvonja a gyerek figyelmét, nem neki való tartalmak érhetik így.

  5. Iskoláskor előtt: időkorlát

    2 és 5 éves kor között több részletben, egyszerre maximum 25 percet nézzen a gyerek képernyőt, összesen nem meghaladva az egy órát.

  6. Iskoláskor előtt: előzetes ellenőrzés

    Szülőként mindig ellenőrizze a gyerek által nézett tartalmat, használt applikációt.

  7. Iskoláskor előtt: ne hagyjuk magyarázat nélkül

    Ha teheti, időnként nézze meg a gyerekkel együtt az adott mesét vagy filmet, kezdeményezzen beszélgetést róla, hogy biztos lehessen benne, hogy a gyerek érti, amit nézett, és nem marad benne zűrzavaros, szorongáskeltő tartalom.

  8. Iskoláskor előtt: kézenfogva

    Ne a gyerek keressen felügyelet nélkül a Youtube-on, Ön állítson be neki mesét.

  9. Iskoláskor előtt: hasznos tartalmak

    A digitáliseszköz-használat része lehet nemcsak a mesenézés, hanem a tudományos, ismeretterjesztő műsorok nézése is, illetve a fejlesztő játékok megismerése.

  10. Iskoláskor előtt: korhatárok

    Vegye figyelembe a korosztályos ajánlást, amikor tartalmat választ gyermeke számára.

  11. Iskoláskor előtt: szűrőprogram

    Rakjon szűrőprogramot a gyerek által használt eszközre, hogy kéretlen felnőtt tartalmak ne érjék el őt.

  12. Iskoláskor előtt: arányok

    A gyermek napirendje arányosan tartalmazzon mozgást, kreatív (pl. kézműves) foglalkozást és építő-, szabály-, illetve szerepjátékot. Emellett a képernyő előtt töltött idő csak pici, töredékrésze legyen a napnak.

  13. Iskoláskor előtt: előzetes megbeszélés

    Mindig tisztázzák előre, hogy mit és mennyit nézhet a gyerek.

  14. Iskoláskortól: minőség, mennyiség, arányok

    Fő szabály a keretek kialakításához: minőség, mennyiség, arányok. Ezek szabályozásával lehet elérni, hogy a gyereket ne árasszák el a nem neki való ingerek, és legyen más fontos dolog is az életében, elrugaszkodva az online világtól.

  15. Iskoláskortól: szűrőprogram (még mindig)

    Legyen a gyerek okoseszközén szűrőprogram.

  16. Iskoláskortól: ismerje a veszélyeket

    Beszélgessen el gyerekével az internet veszélyeiről.

  17. Iskoláskortól: ne veszítsük szem elől

    Legyen tisztában vele, milyen felületekre regisztrál a gyermeke, és hogy ott kikkel ismerkedik és tart kapcsolatot.

  18. Iskoláskortól: hétköznap vs. hétvége

    Hétköznap érdemes kevesebb kütyüzést engedni, mint hétvégén.

  19. Iskoláskortól: közösen kialakított szabályok

    A szabályokat a serdülővel közösen alakítsa ki, partnerként kezelve őt.

  20. Iskoláskortól: suli után "gépszünet"

    Az online oktatást követően érdemes szünetet tartani, és esetleg csak később, a pihenőidő után leülni újra a gép elé.

  21. Iskoláskortól: záróra

    Ne engedje éjszakába-hajnalba nyúlóan számítógépes vagy videójátékkal játszani kamasz gyerekét.

  22. Iskoláskortól: élet a digitálison túl

    Legyen olyan offline élettere a gyereknek, ahol sikereket érhet el, ahol szeretik, megbecsülik, ahová tartozhat, hogy ne legyen szüksége arra, hogy az online világba meneküljön.

  23. Iskoláskortól: alvás előtt már távol a képernyőtől

    Lefekvés előtt 2 órával már ne nézzen képernyőt a gyerek, mert felborítja az ébrenlét-alvás ciklusát.

  24. Iskoláskortól: közös étkezések telefonmentesen

    Étkezéskor ne legyen elől az okostelefon.

  25. Mutassunk példát!

    Szülőként gondolja át saját szokásait. Milyen példát lát Öntől kamasz gyermeke?

Emojiból sosem elég!

Van aki minden üzenetébe beilleszt egy tucatnyit, de nem csak így okozhatnak fejtörést. Az emotikonok alapvető jelentését általában a szülő is értik, de hogy a használatban milyen másodlagos jelentéssel gazdagodtak, arról a gyerekek nem mindig igyekeznek felvilágosítani őket.

Megosztom